لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۹

میترا: فرمان اخیر طالبان همه آرزوهایم را به خاک یکسان کرد


آرشیف - عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف - عکس جنبه تزئینی دارد

میترا یکی از دانش‌آموزان دختر در کابل است که پس از سپری کردن یک‌ونیم سال در خانه، چندی پیش امتحان صنف ۱۲ از او گرفته شد.

میترا می‌گوید، پس از سپری کردن امتحان امید زیادی برای شرکت در آزمون کانکور پوهنتون خصوصی داشت، اما با تصمیم اخیر طالبان همه آرزوهایش به خاک یکسان شد.

او در این مورد به رادیو آزادی گفت: "اجازه نداریم درس خواندن بریم، اجازه نداریم از خانه بیرون شویم، یعنی در آینده یک چیزی شویم، متأسفانه در امتحان ۱۴۰۲ هم اجازه ندادن که دختران امتحان بدهند، واقعاً این جای تأسف است، ما رفتیم امتحان دادیم و گفتیم شهادت‌نامه بگیریم در امتحان شرکت کنیم، اما متأسفانه اجازه ندادند. یعنی همه آروزهای خود را زیر خاک بکنیم."

میترا که زمانی بازیکن فوتبال نیز بود، می‌گوید دوست داشت در آینده تحصیلات عالی داشته و یک بازیکن برجستهٔ فوتبال بانوان افغانستان شود، اما برای فراموشی غم از دست رفتن آرزوهایش، میناتوری می‌کند و می‌خواهد با این هنرش در آینده برای خود و زنان کار کند.

طالبان ناوقت روز شنبه طی یک مکتوب رسمی از پوهنتون‌های خصوصی خواستند که به دانش‌آموزان دختر در آزمون کانکور اجازه داده نشود و اگر هر نهاد تحصیلی از این دستور پیروی نکند، با برخورد قانونی مواجه خواهد شد.

سونیکا: کاملاً نصف از جامعه از اجتماع حذف شدند و به حاشیه رانده شدند

سونیکا آرین فعال حقوق زن در واکنش به این تصمیم طالبان به رادیو آزادی می‌گوید، این تصمیم طالبان آیندهٔ دختران و زنان افغان را به تاریکی خواهد کشاند:
"منع دختران از شرکت در آزمون کانکور بسیار نگران کننده است، ۵۰۰ روز از بسته شدن مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف شش می‌گذرد و حدود یک‌ونیم ماه از منع تحصیل در پوهنتون‌های دولتی و خصوصی می‌گذرد، کاملاً نصف از جامعه از اجتماع حذف شدند و به حاشیه رانده شدند، این پیام‌های خیلی مخربی دارد هم برای جامعه هم برای زنان و دختران که از حق آموزش، تحصیل و کار منع شدند، آیندهٔ تاریک منتظر زنان افغانستان است."

زلمی خلیل‌زاد: تصمیم طالبان دیکتاتورانه و جاهلانه است

فرمان جدید طالبان واکنش‌ها شدید زلمی خلیل‌زاد نمایندهٔ پیشین امریکا برای صلح افغانستان را نیز برانگیخته است.

او در توییتر‌ش نوشته است: "این تصمیم طالبان دیکتاتورانه و جاهلانه است که سبب افزایش رنج مردم افغانستان شده و این کشور را بیشتر در انزوای بین‌المللی قرار می‌دهد."

زلمی خلیل‌زاده نماینده ویژه سابق امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاده نماینده ویژه سابق امریکا برای صلح افغانستان

او افزوده است: "اکثریت افغان‌ها با این تصمیم مخالف هستند، بنابر این مشروعیت مردمی نیز ندارد. این تصمیم بر اساس مشورت با رهبران کلیدی طالبان گرفته نشده است و بنابراین، این نقض یک اصل کلیدی حکومت اسلامی است و این تصمیم بیشتر به فرمان قبلی منع تحصیلات عالی دختران مرتبط می‌شود."

در مورد واکنش‌ها به این مکتوب جدید، از وزارت تحصیلات عالی طالبان پرسیدیم، اما پاسخی دریافت نکردیم.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالیان در پاسخ به این واکنش‌ها به رادیو آزاد گفت، حکومت طالبان تلاش می‌کند تا به همهٔ این نگرانی‌ها و واکنش‌ها در مورد محدودیت‌ها بر تحصیل و کار زنان و دختران یک پاسخ قناعت بخش را ارائه کند.

وضع محدودیت تازهٔ طالبان بر زنان و دختران افغان در حالی‌ست که هفتهٔ گذشته امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد و سیما باهوس رئیس بخش زنان سازمان ملل متحد در صحبت با تلویزیون سی‌ان‌ان ابراز امیدواری نشان دادند که پس از دیدار با طالبان به این نتیجهٔ رسیده اند که برخی محدودیت‌های‌شان را بر زنان و دختران افغان کمتر خواهند کرد.

طالبان در بیشتر از یک‌ونیم سال حاکمیت‌شان محدودیت‌های متعددی را در زمینه آموزش و کار بر زنان وضع کردند که آخرین آن منع دختران از اشتراک در آزمون کانکور پوهنتون‌های خصوصی است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG