صندوق نجات کودکان: منع کار زنان از سوی طالبان کودکان را نیز با خطر مواجه کرده است

آرشیف - یک کودک بیمار در بادغیس

نادیه، باشندۀ شهر کابل می‌گوید که قبلاً کارمند دولت بوده و به دلیل ممنوعیت کار زنان توسط حکومت طالبان بی‌کار شده است.

وی می‌گوید که سرپرستی در خانه ندارد و تنها خودش نان‌آور خانوداه‌اش است.

نادیه به رادیو آزادی گفت:
"قبلاً خانم‌های بودند که در مؤسسات خارجی کار می‌کردند و ما را کمک می‌کردند، اما حالا که نیستند ما با بسیار مشکل روبه‌رو هستیم حتی مصرف روزمرۀ خود را نداریم که یک دانه نان بخریم با بسیار مشکلات روبه‌رو هستیم."

او می‌گوید که زندگی بسیار سختی را سپری می‌کنند.

این در حالی‌ست که صندوق نجات کودکان (سیف د چلدرن) یک بار دیگر از وضعیت بد کودکان افغان در زمستان "سخت" امسال خبر داده است.

این سازمان هرچند می‌گوید که در این زمستان سرد برخی کودکان در افغانستان در حال جان باختن اند، اما در مورد شمار دقیق کودکان جان باخته جزئیات نداده است.

صندوق نجات کودکان در یک گزارش تازۀ خود که روز چهارشنبه نشر شده، می‌گوید، این وضعیت پس از آن به وجود آمده که طالبان تقریباً دو ماه پیش بر کار زنان در مؤسسه‌های غیردولتی ممنوعیت وضع کردند.

صندوق نجات کودکان می‌افزاید، ممنوعیت‌های طالبان بر کار زنان روند کمک‌رسانی این سازمان را پنجاه درصد متأثر ساخته که به‌ گفتۀ این سازمان، کمک‌های نقدی که برای فراهم کردن نیازهای اولیه خانواده‌ها به خصوص کودکان‌شان بوده‌است، نیز شامل آن می‌شد.

صندوق نجات کودکان گفته است، زنان در حالی از کار در مؤسسات و سازمان‌های غیردولتی در افغانستان از کار منع شده‌اند که این کشور با رکود اقتصادی و خشک‌سالی روبه‌رو است.

بیشتر در این باره: دیدبان حقوق بشر از وقوع فاجعه بشری در افغانستان هشدار داد

به‌گفتۀ سیف د چلدرن، این کار بی‌کاری را افزایش داده، نرخ مواد غذایی را بلند برده و در مجموع یک بحران بشری را به میان آورده است.

بر اساس ارقام صندوق نجات کودکان، ۲۸ میلیون تن در افغانستان که کودکان نیز در آن شامل می‌شود برای زنده ماندن به کمک‌های بشری نیاز دارند.

اما به گفتۀ سیف د چلدرن، این وضعیت بیشتر از مردان به زنان آسیب رسانیده و ۹۶ درصد زنانی‌که تنها نان‌آور خانواده‌های خود هستند پس از ممنوعیت طالبان بر کار زنان و دختران افغان، غذای کافی نمی‌خورند.

دیوید رایت، مدیر عامل صندوق نجات کودکان می‌گوید، اکنون زمان این نیست که جامعۀ جهانی به خصوص کشورهای کمک کننده به افغانستان پشت کنند.

این سازمان می‌گوید، در افغانستان پنج هزار کارمند دارد که نصف آن زنان اند.

در همین‌حال، صندوق کودکان ملل متحد، "یونیسف" گفته است، گزارش شده که صدها کودک به اثر بیماری و سردی هوا در ماه جنوری در افغانستان جان باخته اند.

یونیسف ناوقت روز دوشنبه در توییترش از جان باختن شماری از کودکان خبر داده است، بی‌آن که شمار دقیق قربانیان را مشخص کند.

بیشتر در این باره: یونیسف: صدها کودک به اثر بیماری و هوای سرد در افغانستان جان باخته اند

حکومت طالبان در ماه دسامبر سال گذشته کار زنان در اداره‌های غیردولتی داخلی و بین‌المللی در افغانستان را ممنوع کرد که این اقدام روند کمک‌رسانی مؤسسات و سازمان‌های بین‌المللی به شمول صندوق نجات کودکان را مختل کرد.

طالبان در کنار منع کار زنان، بر آموزش دختران بالاتر از صنف ششم و همچنان تحصیل دختران در پوهنتون‌ها نیز ممنوعیت وضع کرد که این کار نه‌تنها افغان‌ها، بلکه کشورهای مختلف جهان را نیز نگران کرده ‌است.

سخنگویان حکومت طالبان پیش از این گفته اند، روی طرزالعملی کار می‌کنند که هرچه زودتر راه حلی به گفتۀ آن‌ها مطابق چوکات شرعی برای آموزش و کار زنان و دختران در افغانستان بیابند.

تازه رینا امیری، نمایندۀ امریکا در امور حقوق بشر، زنان و دختران افغانستان در یک توییت گفته است که در جریان سفرش در دوحه، دیداری فوق‌العاده‌ای با لولو الخاطر، معاون وزیر خارجۀ قطر داشته است.

خانم امیری افزوده، می‌خواهند دریابند که چگونه می‌توانند تلاش‌هایی را که به‌ گفتۀ او بانو الخاطر و رتنو مارسودی، وزیر خارجۀ اندونیزیا در بالی در حمایت از زنان و دختران افغان رهبری کردند، تقویت ببخشند.