لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۸

هیئت ملل متحد: امیدواری وجود دارد که طالبان به کار زنان در موسسات غیر دولتی اجازه بدهند


تصویر آرشیف: یکی از زنان کارمند سازمان ملل که در ولایت هرات به زنان نیازمند زمینه دسترسی به امداد بشری را فراهم می کند
تصویر آرشیف: یکی از زنان کارمند سازمان ملل که در ولایت هرات به زنان نیازمند زمینه دسترسی به امداد بشری را فراهم می کند

یک هئیت ملل متحد و چند موسسه امداد رسان که در این اواخر از کابل بازدید کرد و به نیویارک برگشت ابراز امیدواری می کند که طالبان به کار زنان در موسسات غیردولتی اجازه خواهند داد.

مارتین گریفیتس ، معاون سرمنشی ملل متحد در امور بشر دوستانه دربارۀ سفر اخیر خود ورئیسان دیگر موسسات امداد رسان به افغانستان به رسانه ها معلومات داد.

آقای گریفیتس در این نشست خبری مشترک با رئیسان موسسه حمایت از اطفال «سیف دی چیلدرن» ، «پاملرنه» و «یونیسیف» گفت که هفتۀ گذشته با نه تن از مقامات حکومت طالبان به شمول سرپرست وزیران داخله وخارجه ومعاونان رئیس الوزرا درکابل ملاقات نمود.

وی گفت هدف سفر وی این بود تا محدودیت ها بر کار و آموزش زنان و دختران برداشته شود.

طالبان درفرمان بیستم ماه دیسمبر کار زنان در موسسات غیردولتی داخلی و خارجی را تا هدایت ثانی منع کردند ولی سپس معافیت استثنایی برای کار زنان دربخش صحت وتغذیه قایل شدند.

مارتین گریفیتس معاون سرمنشی ملل متحد در امور بشر دوستانه
مارتین گریفیتس معاون سرمنشی ملل متحد در امور بشر دوستانه

آقای گریفیتس گفت که وی از طالبان خواست که این معافیت را به بخش های دیگر نیز گسترش دهند.

رئیس موسسه پاملرنه: ما در سفرهفتۀ گذشته به کابل دیدیم که چگونه افغان ها شدید ترین زمستان در پانزده سال گذشته را سپری می کنند

وی ابراز امیدواری کرد که تلاش هایش نتیجه خواهد داد.

" من کسی هستم که دوست ندارد حدس وگمان کند. می بینیم که آیا این وعده های آنها که روی یک طرحی برای آموزش دختران کار می کنند واقعیت پیدا می کند یانه. می بینیم که این طرح نتیجه می دهد یانه ، می بینیم که آنها در عملیات کمک های بشردوستانه چقدر به زنان سهم می دهند. دربارۀ اینکه این تلاش ها نتیجه خواهد داد یانه هرکسی نظر خود را دارد ولی ما پیام خود را با تمام صراحت به آنها رساندیم وآن اینکه زنان دربخش کمک های بشردوستانه نقش اساسی دارند. وبرعلاوۀ این ، حقوق خود را دارند و ما می خواهیم که به آنها دوباره اجازۀ کار داده شود."

تعدادی از زنان و کودکان فقیر در کابل
تعدادی از زنان و کودکان فقیر در کابل

دراین میان رئیس موسسه پاملرنه گفت که اگر کمک های بشردوستانه به افغانها نرسد آنها با خطر مرگ روبرو خواهند شد.

سوفیا سپریچمن با ابراز نگرانی ازوضعیت مردم درافغانستان و خصوصا زنان افزود :

" ما در سفرهفتۀ گذشته به کابل با چشم سر دیدیم که چگونه افغان ها شدید ترین زمستان در پانزده سال گذشته را سپری می کنند و این سرما زندگی یک تعداد زیاد مردم را گرفته است. وضعیت همۀ مردم در افغانستان بخصوص زنان و اطفال واقعا بسیار وحشتناک است."

عمر عبدی رئیس یونیسیف یا صندوق اطفال ملل متحد بنوبۀ خود گفت که دربارۀ بازگشایی مکاتب متوسطه ولیسۀ دختران نیز با مقامات طالبان صحبت شد.

وی افزود که درسه سال گذشته بیش ازیک ملیون دختر نخست به علت کرونا و سپس با محدودیت های طالبان از آموزش محروم شده اند.

وی دربارۀ مسدود شدن درهای پوهنتون ها به روی دختران نیز ابراز نگرانی کرد ولی درعین حال ابراز خرسندی کرد که حدود دوصد هزار دختر بالاتر از صنف ششم در دوازده ولایت افغانستان هنوز هم به مکتب های خود می روند.

جانتی سوریپتو رئیس موسسه سیف د چیلدرن یا حمایت از کودکان گفت که ۳۷ فیصد کارمندان موسسات امداد رسان زنان اند و تاکید کرد که باید به آنها بدون تبعیض اجازه کار در موسسات خیریه داده شود.

XS
SM
MD
LG