نشریه اکانومیست: بریتانیا باید بر روند پذیرش مهاجرین افغان در این کشور تجدید نظر کند

تصویر آرشیف: بیرق های بریتانیا و اتحادیه اروپا

نشریه اکانومیست

  • نشریه اکانومیست چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود در مورد سرنوشت مهاجرین افغان در بریتانیا نوشته است.

روزنامه می نویسد طبق یک برنامهٔ حکومت بریتانیا٬ ۲۲ مهاجر افغان اسناد قانونی اقامه در این کشور را بدست آوردند.

این در حالیست که در سال ۲۰۲۲ به گفته شورای مهاجرین این کشور ۸۶۳۳ افغان باقایقها از طریق بحیره مانش به خاک بریتانیا داخل شده اند، یعنی شش برابر سال ۲۰۲۱

سازمانهای کمک کننده مهاجرین، از حکومت بریتانیا خواسته اند که برای ۲۰ هزار افغان اقامه بدهد و در سال اول یعنی امسال ۵۰۰ مهاجر را قبول کند.

شورای مهاجرین می گوید این حقیقت که تعداد افغانهای رسیده به بریتانیا باقایق ها نسبت به سال قبل شش برابر شده و تنها ۲۲ نفر آنها در برنامه اسکان مجدد حکومت شامل شده اند نشان میدهد که حکومت بریتانیا باید هرچه زودتر بر روند پذیرش مهاجرین افغان در این کشور تجدید نظر کند.

روزنامه اندیپندنت

  • شماری از نشریه ها و روزنامه های چاپ بریتانیا مطالبی را در مورد سخنان اخیر وزیر دفاع بریتانیا به نشر رسانده اند که شاهزاده بریتانیا هاری را بخاطر گفته هایش در مورد کشتن جنگجویان طالبان در افغانستان تحت تنقید قرار داده است.


بن والیس وزیر دفاع بریتانیا گفته است شاهزاده هاری با ادعای کشتن ۲۵ طالب در جنگ افغانستان خواسته مباهات کند.

شاهزاده هاری در کتاب خاطراتش نوشته که وی در جنگ افغانستان ۲۵ جنگجوی طالبان را کشته بود . اما او می گوید که رقم ۲۵ برایش نه منبع مباهات و نه منبع شرمساری میباشد.

به نوشته روزنامه اندیپندنت آقای والیس گفته است که سخنان شاهزاده هاری در این باره دروغ خطرناک می باشد زیرا کشتن دشمن شمارا شخص بهتر نمی سازد.
به گفته او بیشترین رقم کشتار در جنگ، سرباز را برتر نمی سازد و سخن گفتن در مورد آن تنها به یک فرد ضربه نمی زند زیرا جنگ یک کار گروهی است که هریک فرد آن از بدنامی آسیب می بیند. شاهزاده هاری در کتاب خود جنگجویان طالبان را مهره های شطرنج خوانده که از تخطه خارج کرده شدند.

روزنامه از قول سابقه دار دیگر جنگ در بریتانیا ادمیرال لورد ویست سابق فرمانده قوای بحری سلطنتی بریتانیا نوشته که می گوید شاهزاده هاری با دادن جزئیات در مورد کشتن جنگجویان طالبان در جنگ افغانستان کار احمقانه ای کرده است. افسر متقاعد دیگر بریتانیا کالینز گفته است که شاهزاده هاری بعد از ترک خانواده شخصی اش علیه فامیل نظامی خود هم قیام کرده است.