برخی زنان نظامی حکومت مخلوع افغانستان: هیچ نهاد از ما دلجویی و با ما کمک نکرده است

جریان آموزش نظامی زنان پولیس در حکومت مخلوع افغانستان - عکس جنبه تزئینی دارد

یک خانم سی پنج ساله که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود می گوید که نه سال را در صفوف نیروهای امنیتی حکومت مخلوع افغانستان در بامیان وظیفه اجرا کرده اما با روی کار آمدن طالبان زندگی اش سخت شده است.

او گفت: "آنقدر زیر صفر آمده اقتصاد زندگی ما که حتا نان خوردن هم در خانه ما پیدا نمی‌شود از بیکاری دیگه."

این خانم که سرپرست پنج عضو خانواده اش است می‌گوید که نظامیان زن با عالم از مشکلات تنها رها شده اند:
"از زمانیکه بیکار هستیم تا امروز در خانه هیچ نهاد را ندیدیم که از بخش خانم های پولیس دلجویی کند و یا کمک و همکاری کرده باشد در جستجو خانم های پولیس کس نیست جز از تهدید دیگه خانم های پولیس مورد رشد قرار ندارد."

از زمانیکه بیکار هستیم تا امروز در خانه هیچ نهاد را ندیدیم که از بخش خانم های پولیس دلجویی کند

این بانو می‌گوید که تهدید امنیتی زیاد در برابرش از سوی طالبان و افرادی که در گذشته از سوی او و همکارانش دستگیر شده اند وجود دارد.

او می‌گوید که هر روز آدرس زندگی اش را تغییر میدهد تا مبادا طالبان و افراد که او را تعقیب می‌کنند پیدایش کنند:
"مه خودم که تا حال پنهان هستم جایم به کسی مشخص نیست که کجا هستم اگر مشخص باشد مورد تهدید قرار می گیرم."

طی بیست سال گذشته هزاران زن در چوکات نیروهای امنیتی افغانستان وظیفه اجرا می‌کردند اما با روی کار آمدن طالبان وظایف خود را از دست داده اند.

در این اواخر طالبان نیز از زنان نظامی حکومت مخلوع خواستند که دوباره به وظایف شان برگردند.

از ۸۸ نظامی زن در بامیان ۲۰ تن آن دوباره به وظیفه برگشته اند.

اما این عضو نیروهای امنیتی حکومت مخلوع افغانستان در بامیان می‌گوید که زنان نظامی در حکومت طالبان صلاحیت وظیفوی ندارند:
"میروند حاضری خود را امضا می‌کنند صلاحیت وظیفوی ندارند، مانند گذشته که یگان جای جرم زنانه رخ می‌داد زن برود پرسان کند اینگونه نیست حتا در خود قوماندانی هم که بیآورند خود طبقه ذکور می‌رود از آن پرسان و سوال می‌کند خانم ها حق پرسان سوال ندارد مانند سابق که دوسیه ترتیب کند یا اظهارات شان را بگیرد، از یک طرف دیگر بخاطر حجاب شان تهدید هستند."

شماری از پولیس زن در حکومت مخلوع افغانستان

فعالان حقوق زن نیز می‌گویند در کنار تهدیدهای امنیتی امروز هزاران زن که در صفوف نیروهای نظامی حکومت پیشین بودند با مشکلات شدید اقتصادی روبرو هستند.

حوریه ماندگار از فعالان حقوق زن در مرکز افغانستان به رادیو آزادی گفت :"زن که آموزش و تعلیمات نظامی را دیده بود و میخواست که به وطن خود خدمت کند حالا بزرگترین دغدغه آن این است که سه وقت غذا طفل خود را از کجا پیدا کند چه منبع درآمد پیدا کند که نفقه خانواده خود را تامین کند."

به گفته مقامات، شمار نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به حدود ۳۵۰ هزار تن می‌رسید.

با آغاز افتادن کنترل شهرها و ولایت‌های افغانستان به دست طالبان و سرانجام هم کابل در پانزدهم ماه آگست سال ۲۰۲۱، این نیروها به گونۀ کامل فروپاشیدند.

ادارۀ سر مفتش خاص ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان یا سیگار در گزارشی که ناوقت روز بیست و هفتم ماه فبروری منتشر کرد می‌گوید که نیروهای امنیتی و دفاعی پیشین افغانستان در نتیجۀ ناکامی‌های حکومت‌های امریکا و افغانستان فروپاشیدند.

بیشتر در این باره: گزارش تازه « سیگار» در مورد فروپاشی اردوی افغانستان منتشر شد

با فروپاشی حکومت افغانستان و کنترل دوباره طالبان، برخی گزارش‌ها از بازداشت، شکنجه و کشتار هدفمند نیروهای امنیتی حکومت مخلوع افغانستان منتشر شد، اما همواره طالبان آنرا رد کردند.

طالبان گفته اند که آنان عفو عمومی اعلان کردند و به هیچ کس آسیب نمی‌رسانند.

در این مدت احترام به حقوق بشر از جمله حقوق زنان یکی از خواست‌های اصلی جامعه جهانی و سازمانی‌های حقوق بشری از طالبان بوده است.