لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۱ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۳

گزارش تازه « سیگار» در مورد فروپاشی اردوی افغانستان منتشر شد


سربازان اردوی پیشین افغانستان
سربازان اردوی پیشین افغانستان

ادارۀ سر مفتش خاص ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان یا سیگار می گوید که نیروهای امنیتی و دفاعی پیشین افغانستان در نتیجۀ ناکامی های حکومت های امریکا و افغانستان فروپاشیدند.

سیگار در گزارشی که ناوقت روز بیست و هفتم ماه فبروری منتشر کرد، نوشته است که در جریان بیست سال بر نیروهای امنیتی و دفاعی نظام پیشین افغانستان حدود ۹۰ میلیارد دالر مصرف شد.

اما سیگار گفته است که این نیروها در نتیجۀ استراتیژی های ناکام به گفته اش حکومت های امریکا و افغانستان خود اتکا و مستقل نشدند.

در گزارش سیگار آمده است که اتکای نیروهای امنیتی و دفاعی سابق افغانستان بر نیروهای بین المللی یکی از عوامل فروپاشی آن ها بوده است.

بر اساس این گزارش، توافق دوحه و خروج نیروهای بین المللی از افغانستان هم در فروپاشی نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان نقش داشته است.

گفته شده است که توافقنامه دوحه نیز در تضعیف نیروهای اردوی ملی افغانستان نقش داشته است
گفته شده است که توافقنامه دوحه نیز در تضعیف نیروهای اردوی ملی افغانستان نقش داشته است

در گزارش آمده است که امریکا برای این نیروها ششصد هزار میل اسلحه، سه صد طیاره و هشتاد هزار موتر نظامی داده بود، اما بر اساس گزارش سیگار، این نیروها هنوز هم در پیشبرد امور بر نیروهای بین المللی متکی بودند.

در جریان بیست سال بر نیروهای امنیتی و دفاعی نظام پیشین افغانستان حدود ۹۰ میلیارد دالر مصرف شد.

سیگار گفته است که در سال ۲۰۱۷ دونالد ترمپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده در چارچوب استراتیژی جنوب آسیا به نیروهایش در مبارزه علیه طالبان دست باز داد.

گفته شده است که بر اساس این استراتیژی، در سال ۲۰۱۹ نیروهای امریکایی بر اهداف شورشیان در افغانستان بیش از هفت هزار و چهارصد حملۀ هوایی انجام دادند.

در گزارش سیگار به نقل از مقامات پیشین افغانستان آمده است که این حملات سبب افزایش پیشروی نیروهای افغان شد و آن ها را در بازپس گیری مناطق بیشتر کمک کرد.

همه تجهیزات اردوی پیشین افغانستان به چنگ طالبان افتاده است
همه تجهیزات اردوی پیشین افغانستان به چنگ طالبان افتاده است

بر اساس یافته های سیگار، امریکا پس از امضای توافق نامۀ دوحه با طالبان در ماه فبروری سال ۲۰۲۰، حملات هوایی اش را در افغانستان محدود کرد.

بر اساس گزارش سیگار، محدود شدن حملات هوایی امریکا، نیروهای افغان را از حمایت کلیدی در مبارزه علیه طالبان بی بهره کرد.

به گفتۀ مقامات، شمار نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به حدود ۳۵۰ هزار تن می رسید.

با آغاز افتادن کنترل شهر ها و ولایت های افغانستان به دست طالبان و سرانجام هم کابل در پانزدهم ماه آگست سال ۲۰۲۱، این نیروها به گونۀ کامل فروپاشیدند.

XS
SM
MD
LG