کمپاین سراسری واکسین پولیو در افغانستان آغاز می‌شود

آرشیف - کمپاین تطبیق واکسین پولیو در ولایت کندهار. September 16, 2020

کمال شاه، مسئول بخش ارتباطات برنامۀ امحای فلج اطفال صندوق کودکان سازمان ملل متحد (يونیسف) در افغانستان می‌گوید، قرار است فردا دوشنبه کمپاین واکسین پولیو یا فلج اطفال در سراسر افغانستان آغاز شود.

به گفتۀ وی، در این دور از کمپاین واکسین پولیو، حدود ۱۰ میلیون کودک زیر ۵ سال واکسین دریافت خواهند کرد:
"در روز دوشنبه کمپاین واکسین پولیو در تمام افغانستان آغاز می‌شود، در جریان این کمپاین حدود ده میلیون اطفال واکسین پولیو داده می‌شود تا آنان در برابر مریضی پولیو مصون بمانند".

کمال شاه افزود، در این کمپاین افزون بر واکسین پولیو برای کودکان ۶ ماهه تا پنج ساله ویتامین‌ها نیز داده می‌شود.

به گفتۀ او، ویتامین‌ها معافیت بدن اطفال در برابر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

داکتران می‌گویند پولیو یک بیماری انتانی و ساری است که به سیستم عصبی طفل آسیب می‌رساند و می‌تواند سبب فلج و حتی مرگ کودک شود.

به گفته داکتران این مرض تداوی ندارد و تنها توسط واکسین قابل پیشگیری و وقایه است.

بر بنیاد یافته‌های سازمان‌های صحی از جمله سازمان جهانی صحت، کودکانی که واکسین پولیو را دریافت می‌کنند، می‌توانند از مبتلا شدن به بیماری فلج در امان بمانند.

انگشتان کودکانی که در ولایت کندهار واکسین پولیو دریافت کرده اند با رنگ نشانی شده است June 28, 2022

بر بنیاد آمار ارائه شده از سوی یونیسف، در سال گذشته دو واقعه فلج اطفال در افغانستان ثبت شده و در سال جاری میلادی هیچ مورد مثبتی از فلج اطفال در افغانستان ثبت نشده است.

اما به گفته مسئولان دفتر یونیسف، تا هنوز هم اطفال افغانستان در معرض خطر مبتلا شدن به پولیو قرار دارند.

کمال شاه پیش از این به رادیو آزادی گفته بود، در سال ۲۰۲۲ میلادی ۲۰ مورد مثبت پولیو در کشور پاکستان، همسایۀ افغانستان ثبت شده که همۀ آن موارد در ایالت خیبر پختونخوا، جایی که اکثر پناهجویان افغان در آن زندگی می‌کنند، بوده است.

مسئول ارتباطات برنامۀ امحای فلج کودکان یونیسف در افغانستان می‌گوید، به افرادی که از پاکستان به افغانستان می‌آیند، بیشتر کودکان واکسین پولیو تطبیق می‌شود.

رادیو آزادی خواست جزئیات بیشتر این دور کمپاین واکسین پولیو را از وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان بپرسد، اما شرافت زمان، سخنگو و داکتر مومن، مسئول کمپاین پولیوی این وزارت تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند.