کارمندان صحی: استخدام معتادان تداوی شده در مراکز ترک اعتیاد با روند تداوی معتادان کمک میکند

معتادان در یک مرکز تداوی در کابل

کارمندان صحی میگویند که استخدام معتادان تداوی شده به عنوان رضاکار در مراکز ترک اعتیاد سبب میشود تا ارایه خدمات به معتادان داخل بستر بهبود یابد و معتادان نیز به ترک اعتیاد بیشتر امیدوار شوند.

یکی از این معتادان سید محمد است که پس از ترک اعتیاد، حال در مرکز هزار بستر تداوی معتادان ابن سینا در کابل کار می کند.

سید محمد هشت سال از مواد مخدر استفاده کرده و بیشتر این اوقات را در ویرانه های شهر کابل و زیر پل سوخته در جمع معتادان سپری کرده بود.

وی یک سال قبل از زیر پل سوخته در شهر کابل به مرکز هزار بستر تداوی معتادان انتقال داده شد و با سپری کردن دوره (۴۵) روزه ترک اعتیاد، صحت یاب شد و حال در همین مرکز به عنوان رضاکار، کار میکند.

سید محمد میگوید، با ترک اعتیاد و صحت یاب شدن، حال حسرت روزهای را میخورد که صرف اعتیاد به مواد مخدر کرده است.

" من عمر، صحت، ثروت و جوانی را که داشتم از دستم دادم، یگانه چیزی که افسوس آن را میخورم این است که عمر و وقت را که گرانبها تر از طلا بود، صرف استفاده از مواد مخدر کردم. وقتی از مواد مخدر استفاده میکردم، فکر میکردم که بهترین کار دنیا را میکنم، در حال که من بد ترین عمل را انجام میدادم. واقعاً افسوس میخورم که لحظات شاداب و شیرین جوانی ام را با این مواد مهلک جوانی ام را به هدر دادم."

سید محمد: من عمر، صحت، ثروت و جوانی را که داشتم به خاطر اعتیاد به مواد مخدر٬ از دستم دادم

سید محمد در بخش حقوق در ایران تحصیل کرده و در شهر کابل در یک شرکت ساختمانی مدیر بود، اما حس کنجکاوی سبب شد که وی برای یک بار از هیرویین استفاده کند و در دام اعتیاد گیر بماند.

سید محمد هشت سال از عمر خود را در زیر پل سوخته٬ جای که معتادان تجمع می کردند٬ سپری کرده است.

واحدالله کوشان، داکتر معالج سید محمد میگوید، حس دوری از خانواده وی را از زنده گی نا امید ساخته و فکر میکرد که آغاز و انجام زنده گی اش با مواد مخدر گِره خورده است، اما ترک مواد مخدر به وی عمر دوباره بخشید.

" در بیرون در زیر پلها بود و باش داشت، چون پدر و مادرش حیات نیستند و اقاربش هم معلوم نیست، وقتی وی را به مرکز آوردیم در فکر و خیلی افسرده بود و میگفت که کسی را در این دنیا ندارد. بر علاوه خدمات اجتماعی و صحی، وی را خیلی نوازش کردیم. وی برای ما پیشنهاد کرد که من پدر – مادر و خویشاوند ندارم و میخواهم به شکل رضاکار با شما اینجا کار کنم، ما پیشنهاد وی را پذیرفتیم."

معتادان داخل بستر در شفاخانه ابن سینا از برخورد سید محمد راضی اند و میگویند چون خود وی درد و مشقت های اعتیاد را تجربه کرده، چگونگی برخورد با یک مریض را بهتر میداند.

نصرالله یکی از این بیماران میگوید:

" بهترین کار این بوده که به ما روحیه میداد و میگفت که تحمل کنید و میتوانید مواد مخدر را ترک کنید، وی برای ما یک الگو است. به گپ او گوش دادیم، شکر خدا که امروز صحت یاب شدیم."

مطیع الله وزیری، روان درمان در مرکز هزار بستر تداوی معتادان میگوید، ترک مواد مخدر و شامل شدن در کار اعتماد به نفس از دست رفته سید محمد را دوباره احیا کرده است.

" سید محمد کسی بود که حس کنجکاوی وی بیشتر بود و میخواست هر چیزی را تجربه کند، همین بود که مواد مخدر را تجربه کرد و نا آگاهانه معتاد شد، چون از اعتیاد آگاهی کامل نداشت. وقتی ما تداوی وی را آغاز کردیم، اعتماد به نفسش بیشتر شد و وسواسش هم از بین رفت. "

بر اساس معیارهای جهانی، امکان آن وجود دارد که بیش از شصت فیصد معتادان پس از سپری کردن دوره تداوی، دوباره به مواد مخدر معتاد شوند، اما به دلیل دسترسی آسان به مواد مخدر و نبود فرصتهای کاری، میزان ريلپس (relapse) یا اعتیاد مجدد در افغانستان، در مقایسه به کشورهای دیگر جهان بیشتر است.

گزارش: مرسلین ارسلا