لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

برخی از معتادان نگران اند که به بهانه تداوی در حصر خانه‌گی قرار داده نشوند


تصویر آرشیف: تعدادی از افراد معتاد به مواد مخدر در کابل
تصویر آرشیف: تعدادی از افراد معتاد به مواد مخدر در کابل

معتادان در شماری از ولایت ها نگران آن اند که در نبود مراکز صحی در حصر خانه گی قرار داده شوند و در نبود خدمات صحی معیاری نتوانند مواد مخدر را برای همیش ترک کنند.

یکی از این معتادان در غزنی به رادیو آزادی میگوید که میخواهد داوطلبانه مواد مخدر را ترک کند، اما مسوولان به وی گفته اند که برای ترک مواد مخدر باید به کابل انتقال داده شود.

اختر بی بی از هژده سال به اینسو به مواد مخدر معتاد است.

ماهها شده که وی بیرون از خانه و به دور از فرزندانش، همراه با شوهرش در شهر غزنی شب و روزش را سپری کرده و از مواد مخدر استفاده میکند.

اختر بی بی که در زیر یک پل در شهر غزنی سرگرم استفاده از مواد مخدر بود، به ما گفت که به دلیل اعتیاد و از هم پاشیده گی خانواده اش از زنده گی به تنگ آمده است.

" هژده سال میشود که معتاد استیم می بینید که ما در چگونه جایی زنده گی میکنیم، پنج عضو خانواده ما معتاد اند، بیشتر از این توان صحبت کردن را ندارم."

شماری از زنان و دختران معتاد به مواد مخدر
شماری از زنان و دختران معتاد به مواد مخدر

مسوولان محلی حکومت طالبان به اختر بی بی گفته اند که وی را برای تداوی به کابل انتقال میدهند.

از میان (۸۴) مرکز تداوی معتادان در افغانستان، بیش از چهل مرکز آن به دلیل نبود امکانات فعالیتهای شان را متوقف کردند.

هرچند وی خوشحال است که زمینه تداوی اش فراهم خواهد شد، اما نگران آن است که با انتقال به کابل در حصر خانه گی قرار گیرد و از فرزندانش بیشتر دور شود:

" خیلی خوب میشود اگر مواد مخدر را ترک کنیم، اما طوری نه که ما را ببرند و تشنه و گرسنه به زندان بیاندازند، جای مناسب برای ترک مواد مخدر باشد، چرا نه، خیلی خوب خواهد شد."

در ماه دلو سال ۱۴۰۱ حکومت طالبان یک مرکز پنجهزار بستر مراقبت از معتادان را در کابل ایجاد کرد و به این مرکز در کنار معتادان موجود در کابل، معتادان ولایاتی نیز انتقال داده میشوند که در آن مرکز تداوی معتادان وجود ندارد.

مولوی گل احمد، آمر مبارزه با مواد مخدر قوماندانی امنیه طالبان در غزنی میگوید، آنان نیز شماری از معتادان را در غزنی ثبت کرده اند و قرار است آنان برای ترک اعتیاد به کابل منتقل شوند.

" یک صد زنی که معتاد و بی سرپناه اند، ما میخواهیم که آنان را پس از جمعآوری از شهر غزنی به معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله تسلیم کنیم، در کابل یک مرکز برای معتادان ساخته شده و سهم غزنی در این مرکز یک صد نفر است."

هم زمان با روی کار آمدن دوباره حکومت طالبان، از میان (۸۴) مرکز تداوی معتادان در افغانستان، بیش از چهل مرکز آن به دلیل نبود امکانات فعالیتهای شان را متوقف کردند.

به تازه گی حکومت طالبان گفته است که فعالیت برخی از این مراکز از سر گرفته شده، اما کارمندان این مراکز به رادیو آزادی گفته اند که ماهها شده معاش نگرفته اند و غذای و امکانات کافی صحی برای معتادان موجود در بستر فراهم نمیشود.

گزارش: حبیب الرحمن تاثیر

XS
SM
MD
LG