روزنامه اندیپندنت: یک پیلوت افغان در بریتانیا با خطر اخراج رو بروست

تصویر آرشیف: میدان هوایی کابل

روزنامه اندیپندنت

  • روزنامه اندیپندنت چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود در مورد سرگذشت یک پیلوت نظامی افغانستان که با قوای بریتانوی کار می کرد ، مطلبی را نشر کرده است.

به نوشته روزنامه٬ پیلوت افغان که خود را با مشکلات زیاد به بریتانیا رسانده اکنون به تهدید اخراج رو به روست.

او در مصاحبه با اندیپندنت در مورد این سخن می گوید که در ماموریت خاص بریتانیا کار میکرد و بر تروریستان و تولید کننده گان مواد مخدر عملیات انجام میداد .

به گفته او طالبان وقتی که بقدرت رسیدند یک حرکت انتقامی را علیه پیلوت های قوای هوائی افغان آغاز کردند و چون او جای برای رفتن نداشت ، همسرش از او خواست که برای نجات خود، کشور را ترک کند و به او گفت که به خدا میسپاردش .

او حد اقل ۱۰ هزار یورو به قاچاقبر داده تا از راه های مشکل او را به ترکیه و ایتالیا برساند و از آنجابه بریتانیا آمده است .

به نوشته روزنامه این پیلوت به جز از لاینس پیلوتی سندی دیگری سابقه کار اورا با قوای خارجی نشان بدهد ندارد. او می گوید که در جریان خروج با هرج و مرج از میدان هوائی کابل با دیگر افراد از قوای هوائی افغان به عقب گذاشته شدند.

اکنون همین پیلوت به تهدید رد مرز به روندا مقابل است تا در آنجا اسنادش تکمیل گردد.

روزنامه اندیپندنت یک کمپاین حمایت از این پیلوت را آغاز کرده و سعی میکند کند یک راهی را پیدا کند تا این پیلوت در بریتانیا بماند و بی سرنوشت از این کشور اخراج نشود.

وال ستریت ژورنال

  • روزنامه وال ستریت ژورنال چاپ امریکا در شماره خیر خود در مورد یک فلم مستند تحت نام ( امریکا و طالبان ) که سه قسمت دارد نوشته است.

به نوشته روزنامه در بخش اول این مستند در باره جنگ بی نتیجه امریکا، خشونتها و اسلام افراطی سخن گفته میشود.

در بخش از این مطلب می خوانیم که در این مستند کمبود جنون بین امریکا و طالبان نیست و در آن درباره خسارات، تلفات، ضیاع وقت بی ثمری و طرح های غلط جنگ امریکا در افغانستان تذکر داده می شود.

روزنامه می نویسد بخش مهم این مستند زمانیست که خبرنگار و تهیه کننده مارتین سمیت در این مستند همراه میشود. او از آغاز یعنی از سال ۱۹۹۴ تا به ایندم در باره طالبان نوشته و در یک بخش از این برنامه عکسهای جوانی خود را نشان میدهد که در همین بخش کار می کرد.

به نوشته وال ستریت ژورنال چیزی که در این مستند جالب است چهره پژمرده و افسرده کنونی این خبرنگار است که بیانگر نگرانی وی در مورد آینده مردم افغانستان و صداقت رهبران آن می باشد.