هزاران تن مواد غذایی کمکی قزاقستان در افغانستان به مردم توزیع شده است

تصویر آرشیف: تعدادی از زنان که از کمک های بشری در افغانستان مستفید شده اند

قزاقستان هزاران تن مواد غذایی به مردم افغانستان کمک کرده است.

حکومت قزاقستان می گوید که این کمک هنگام بازدید اخیر سیریک جومانگارین معاون صدراعظم و وزیر تجارت قزاقستان از کابل صورت گرفته است.

اعلامیه دفتر مطبوعاتی صدراعظم این کشور می گوید که بیش از ۵۴۰۰ تُن کمک های بشر دوستانه از طریق خط آهن به افغانستان رسیده وهمچنین هیئت قزاقستانی محموله های از ادویه را به کابل با خود برده است.

گزارش می افزاید که این کمک شامل آرد ، گندم ، شیر کنسرو ، و روغن نباتی می باشد.

آقای جومانگارین گفته است که این ماموریت بشردوستانه قزاقستان در ماه رمضان که برای همه مسلمانان پربرکت است صورت می گیرد و وی برای همه صلح و آرامی آرزو دارد.

خان جان الکوزی عضو هیئت رهبری اتاق تجارت وسرمایه گزاری افغانستان

خان جان الکوزی عضو هیئت رهبری اتاق تجارت وسرمایه گزاری افغانستان به این باور است این کمک بشردوستانه روی نرخ ها دربازار درآستانۀ عید تاثیر گذار است:

" بدون شک تاثیرات مثبت دارد بالای بازار چون تقاضا در بازار کم می شود به مردم مواد می رسد. باید عادلانه توزیع شود وبه مستحقین برسد، بدون شک که تاثیر دارد ونرخ را کنترول کرده می تواند اگرچه نرخ فعلی ما هم نسبت به همسایه ها خوب است."

در بسیاری از مناطق افغانستان مردم شکایت دارند که کمک های بشری به مستحقین نمی رسد

همزمان با کمک های بشردوستانه کشورها و سازمان های جهانی به افغانستان ، برخی شنوندگان رادیو آزادی درتماس های خود از چگونگی توزیع این کمک ها شکایت می کنند.

یکتن از شنوندگان بنام محمد از دایکندی چنین میگوید :

" کمک های که ازطرف WFP در دایکندی توزیع میشد مدت سه ماه شد که این کمک ها قطع شده ، مردم ما بسیار از خشکسالی در رنج هستند وهیچ کمکی هنوز با آنها صورت نگرفته تا کفاف این مردم را بکند."

سیریک جومانگارین معاون صدراعظم ووزیر تجارت قزاقستان در بازدید اخیر خود از کابل ملاقات های با ملا عبدالغنی برادر معاون رئیس الوزرا و امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان داشت.

قزاقستان از معدود کشورهای است که در کابل حضور دیپلومات دارد.

با اینکه از برگشت طالبان به قدرت بیش از یک ونیم سال می گذرد اما هنوز هم حکومت طالبان ازسوی هیچ کشور جهان به رسمیت شناخته نشده است.