لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۲

کمیته بین المللی صلیب سرخ نگران بد تر شدن وضعیت بشری در افغانستان است


تصویر آرشیف: فعالیت کمیته بین المللی صلیب سرخ در افغانستان
تصویر آرشیف: فعالیت کمیته بین المللی صلیب سرخ در افغانستان

کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ ICRC بار دیگر در مورد بدتر شدن بحران بشری در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

این نگرانی پس از آن تکرار می شود که طالبان بر کار زنان در دفاتر سازمان ملل متحد در افغانستان ممنوعیت وضع کردند و این سازمان گفت که این اقدام بر دسترسی مردم به کمک ها و خدمات پایدار و نجات بخش در افغانستان تاثیر می گذارد.

احمد فیضی ، سخنگوی کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ در افغانستان به رادیو آزادی روز پنجشنبه گفت که این کمیته نگران وضعیت بشری در این کشور است.

« کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ از بحران فزاینده بشری در افغانستان نگران است.بیش از نیمی از جمعیت افغانستان به کمک های بشردوستانه نیاز دارند. تحریم های اقتصادی، وضعیت وخیم اقتصادی را عمیق تر کرده است و سازمان های بشردوستانه ظرفیت پاسخگویی به نیازهای روز افزون جمعیت افغانستان را ندارند. ما از دولت ها و سازمان های انکشافی می خواهیم که به افغانستان بازگردند و از پروژه های معلق و زیرساخت های اساسی برای جلوگیری از وخامت بیشتر وضعیت به حمایت خود ادامه دهند.»

شماری از زنان و کودکان فقیر درکابل
شماری از زنان و کودکان فقیر درکابل

بر اساس ارقام دفتر هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد در افغانستان OCHA ، بیش از ۲۸ میلیون تن در این کشور به کمک های بشری نیاز دارند.

سخنگوی کمیته صلیب سرخ: ما میخواهیم سازمان و نهادی های امداد رسان به افغانستان برگردند

به گفتۀ این اداره ، حدود ۲۰ میلیون نفر با گرسنگی شدید رو به رو اند که از این میان شش میلیون تن در یک قدمی قحطی قرار دارند.

این در حالی است که سازمان ملل متحد گفته که طالبان با تصمیم در مورد ممنوعیت کار زنان در دفاتر این سازمان در افغانستان تلاش می کنند که ملل متحد را وادار کنند که بین ماندن و عرضۀ خدمات برای حمایت از مردم افغانستان و پابندی به مقررات و اصولی که موظف به رعایتش است، یک انتخاب وحشتناک کند.

طالبان زنان کارمند سازمان ملل را نیز از جریان امداد رسانی به خانواده ها منع کرده اند
طالبان زنان کارمند سازمان ملل را نیز از جریان امداد رسانی به خانواده ها منع کرده اند

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان UNAMA در بیانیه ای روز سه شنبه این هفته گفت که هر گونه عواقب منفی بحران برای مردم افغانستان بر عهده مقام های حاکم خواهد بود.

اما حکومت طالبان می گوید که وضعیت بشری کنونی در افغانستان ناشی از تحریم ها و فشار های جهان است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در اعلامیه ای روز چهارشنبه گفت که کسانی مقصر این وضعیت اند که به گفتۀ وی بر سیستم مالی و بانکی افغانستان محدودیت وضع کرده اند.

پیش از این طالبان در اوائل ماه جدی سال گذشته ، زنان را از کار کردن در موسسات داخلی و خارجی در افغانستان منع کرده بودند.

این اقدام طالبان هم واکنش هایی را به دنبال داشت و چندین موسسۀ امداد رسان بین المللی فعالیت های خود را در افغانستان تعلیق کردند و گفتند که بدون کارمندان زن نمی توانند که به نیازمندان رسیدگی کنند.

XS
SM
MD
LG