ایران از پادشاه عربستان سعودی دعوت کرد تا از تهران دیدن کند

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی

شش هفته پس از امضای توافقنامه ریاض و تهران برای از سرگیری کامل روابط دو کشور، وزارت خارجۀ ایران اعلام کرد که ایران از ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، برای سفر رسمی به تهران دعوت کرده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در تهران، در اظهارات روز دوشنبه خود افزود که این دعوت از سوی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، از پادشاه عربستان به عمل آمده است.

او گفت که ابراهیم رئیسی نیز دعوت ملک سلمان را که پیشتر به تهران ارائه شده بود، برای سفر رسمی به ریاض، به صورت کتبی پاسخ داده و آن را پذیرفته است.

هنوز تاریخ دقیقی برای انجام این سفرها اعلام نشده است اما ناصر کنعانی گفت که سفر های متقابل مقام‌ های ارشد دو کشور ابتدا در سطح"وزیران خارجه"انجام خواهد شد.

هنوز تاریخ دقیق برای این سفر اعلان نشده است

آخرین بار محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق ایران ، دو بار با سفر به عربستان سعودی با شاه عبدالله، پادشاه وقت سعودی، دیدار کرده بود. شاه عبدالله نیز در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی برای حضور در اجلاس سران کشورهای اسلامی به ایران رفته بود.

وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی که اخیرآ در چین با هم دیدار کرده به از سرگیری روابط توافق کردند

در دوران پادشاهی ملک سلمان ، روابط ریاض- تهران رو به تیرگی نهاد. اما چند هفته پیش ، رئیس‌جمهور چین زمینۀ دستیابی این دو کشور نفت‌خیز و رقیب منطقه‌ای در شرق میانه به توافق آشتی را مهیا کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه همچنین خبر داد که سفارت‌خانه‌های دو کشور تا سه هفته دیگر، دوباره گشوده خواهند شد.

اعدام هشت سال قبل شیخ نمرباقر النمر و شمار دیگری از شیعیان سعودی ، دلیل هجوم طرفداران تندرو حکومت ایران به سفارت سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد شد.

حکومت عربستان سعودی در واکنش ، رابطه خود با تهران را که در طول سال‌ها رقابت منطقه‌ای و بحران‌های دیگر به‌شدت تیره شده بود، قطع کرد.

وزیران خارجه ایران و عربستان ملاقات دو هفته پیش خود در چین را روز سرآغاز رسمی ازسرگیری رابطه دو کشور اعلام کردند.