تغییرات اقلیمی در جهان؛ یخچال های اروپا و انتراکتیک در حال ذوب شدن اند

تصویر آرشیف: یکی از مناطق یخچالی که در نتیجه تغییرات اقلیمی روی آن تاثیر گذاشته است.

در سی سال گذشته هزاران میلیارد تُن یخ از یخچال های اروپا ، گرین لند و انتراکتیک آب شده که در نتیجه سطح آب بحر بلند رفته است .

در دو گزارشی مهمی که روز پنجشنبه ۲۰ اپریل در مورد محیط زیست به نشر رسیدند ، آمده که ذخیره های یخ کره زمین با سرعت غیر قابل پیشبینی آب میشوند که این سرعت در کوه های آلپ اروپا و انتراکتیک قابل ملاحظه است.

در کوه های آلپ اروپا پنج کیلومتر مربع یخ ذوب شده است.

در گزارشی که اداره نظارت بر محیط زیست در اروپا نشر کرده گفته میشود که در کو های الپ در یک سال گذشته به اندازه بی سابقه یخها آب شده اند .

اداره فضا نوردی اروپا در راپور خود نوشته است از سالهای ۱۹۹۰ درجه ذوب شدن یخها در گرین لند و انتراکتیک ۵ برابر بیشتر شده.

از سالهای ۱۹۹۰ درجه ذوب شدن یخها در گرین لند و انتراکتیک ۵ برابر بیشتر شده

نظر به این گزارش در سی سال گذشته با تغییر جدی اقلیم ۷۵۶۰ میلیارد تُن یخ در مناطق یخبندان آب شده است. این اداره گفته اگر کس می خواهد مقدار این یخ را در ذهن خود تصور کند یک کتله بزرگ یخ را با طول ۲۰ کیلومتر خواهد دید.

در گزارشها آمده است که آب شدن یخ، سطح آب بحر را در مقایسه با ۱۹۹۲ بیش از ۲۱ملی متر بلند برده است . در سالهای دهه ۹۰ آب شدن یخ قطبی سبب ۵ عشاریه شش فیصد بلند رفتن سطح آب ابحار شد، اما اکنون ۲۵ درصد آن را تشکیل میدهد.ح

در نتیجه آب شدن یخ ها٬ سطح آب برخی از دریا ها نیز بلند رفته است

آب شدن ذخیره های یخ در زمین در سال ۲۰۱۹ به اوج آن رسید و موج هوای گرم سبب آب شدن ۶۱۲ میلیارد تُن یخ گردید.

انتراکتیک تنها محلی نبود که مقدار زیاد یخ آن آب شد ، مرکز تحقیقاتی کوپرنیک اروپا می گوید که در سال ۲۰۲۲ درجه حرارت در اروپا هم به طور بی سابق یا ریکوردی بلند رفت.

نظر به گزارش این مرکز میزان حرارت در مقایسه بین سالهای ۱۹۹۱ تا سال ۲۰۰۰ یک عشاریه چهار درجه سانتی گرید بیشتر می شد و اکنون حرات اروپا با سرعت دو برابر بیشتر می شود.

نظر به این گزارشها تابستان گذشته با خشکسالی همراه بود و بیش از یک سوم ساحه اروپا از آن متاثر گردید که در بخش تولید زراعتی، مواصلاتی ، تولید انرژی و آتش سوزی جنگلات تاثیرات آن جدی بود .

اداره کوپرنیک می گوید دلیل این بود که در زمستان برف بسیار بارید و در تابستان درجه حرارت بسیار بلند رفت.