لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۵

روز جهانی آب؛ یک باشنده کابل: آب آشامیدنی را به مشکل به دست می‌آوریم


مردم در برخی مناطق کابل و شماری از ولایات با کمبود آب مواجه اند. عکس از آرشیف
مردم در برخی مناطق کابل و شماری از ولایات با کمبود آب مواجه اند. عکس از آرشیف

همزمان با فرا رسیدن روز جهانی "آب "شماری از شهروندان افغانستان از کمبود آب و عدم دسترسی به آب آشامیدنی صحی شکایت دارند.

احمد شاکر، باشندۀ شهر کابل به رادیو آزادی گفت، او و دیگر باشندگان محل آب آشامیدنی را به مشکل بدست می‌آورند:
"در منطقۀ ما فعلاً مردم بسیار سخت دچار این مشکل هستند، همشیره‌های ما، دخترک‌ها و پسران همه بشکه و کراچی در دست‌شان پشت یک اندازه آب آشامیدنی سرگردان می‌گردند."

نازنین باشندۀ شهرمزار شریف هم می‌گوید، مردم در منطقه‌شان نه تنها با کمبود آب مواجه اند، بلکه آب نل‌ها شور و بعضی اوقات گل‌آلود است:
" در موقعیتی که ما زندگی می‌کنیم، آب نل تمام خانه‌های منطقه شور است و برخی خانه‌ها هم درست به آب دسترسی ندارند."

اخترمحمد نصرت، سخنگوی وزارت انرژی و آب حکومت طالبان به تماس‌های ما پاسخ نداد.

اما شفیع الله زاهدی، مسئول ریاست آبرسانی حکومت طالبان در کابل با تأیید مشکلات کم‌آبی در پایتخت به رادیو آزادی گفت، ادامۀ خشکسالی‌ها و توقف پروژه‌های بین‌المللی به این مشکل افزوده است:
"در حال حاضر برای ۲۰ تا ۲۵ درصد شهروندانی که در پایتخت زندگی می‌کنند آب فراهم می‌کنیم، آن هم به شکل وقفه‌ای، این وقفه در برخی مناطق به یک روز، دو روز و حتی در بعضی جا به سه روز هم می‌رسد، ما کوشش می‌کنیم در بعضی جاها که آب بسیار کم است، چاه حفر کنیم."

Feb 16 2020 کمبود آب منطقه کارته سخی شهرکابل
Feb 16 2020 کمبود آب منطقه کارته سخی شهرکابل

ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست در کنترل طالبان که در بخش کنترل کیفیت منابع آب افغانستان مسئولیت دار‌د می‌گوید لابراتوارها و امکانات برای آزمایش کیفیت منابع آب را در اختیار ندارد.

انجنیر بصیر امین سرپرست این اداره به رادیو آزادی گفت:
"باید لابراتوارهای باشد که منابع آبی افغانستان به صورت دقیق آزمایش شود، با توجه به این که در اکثر ولایات که منابع آبی وجود دارد، چه ناشی از تغییرات اقلیمی و چه ناشی از جنگ‌ها و استفاده از سلاح‌ها و انواع مختلف مواد کیمیاوی باید تست شود."

عوامل کم آبی در افغانستان بیشتر به خشکسالی‌ها، نبود بندهای آب و مصرف بی‌رویۀ آب نسبت داده می‌شود.

احمد جاوید نوری، یکی از آگاهان امور محیط زیست می‌گوید:
"حکومت‌ها باید سیاست‌های آبی که فعلاً جریان دارد با کشورهای همسایه حل بسازد، از متخصصین و تجربۀ سایر کشورها استفاده شود، بندهای ذخیره‌ای ساخته شود، سیستم‌های آبرسانی که برای شرب و زراعت است احیا شود."

روز جهانی آب اولین بار در سال ۱۹۹۲ از سوی سازمان ملل متحد مطرح شد و از تمامی کشورها خواسته شد تا این روز را به عنوان روز ترویج و آگاه سازی مردم در مورد آب اختصاص دهند.

این روز هر سال در ۲۲ مارچ به عنوان وسیله‌ای برای تمرکز بر اهمیت آب پاک و حمایت از مدیریت پایدار منابع آب پاک بزرگداشت می‌شود.

سازمان ملل متحد با نشر اعلامیه‌ای گفته که به مناسبت روز جهانی آب سال ۲۰۲۳ تحت شعار "تسریع تغییرات برای حل بحران آب " مردم را تشویق می‌کند تا در زندگی خود برای تغییر در نحوۀ استفاده و مدیریت آب اقدام کنند.

آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

انتونیو گوترش، سرمنشی این سازمان با نشر توییتی به مناسبت روز جهانی آب از همه خواسته تا به نقش‌های فردی و جمعی خود برای استفاده پایدار و مدیریت این عنصر حیات بشریت فکر و برای دسترسی عالادنه به آب برای همه، اقدام کنند.

او همچنان نوشته که در حال حاضر دو میلیارد تن در جهان به آب آشامیدنی پاک دسترسی ندارند.

از سوی هم بانک جهانی با نشر گزارشی هشدار داده که با شیوه‌های فعلی، جهان تا سال ۲۰۳۰ با کمبود ۴۰ درصدی بین تقاضای پیش‌بینی شده و عرضۀ آب در دسترس مواجه خواهد شد.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) با نشر اعلامیه‌ای گفته که امسال روز جهانی آب بر تسریع تغییرات برای حل بحران آب و بهداشت متمرکز و در کنفرانسی به مناسبت این روز برای دریافت راه‌های حل برای بحران آب تلاش می‌کنند.

این کنفرانس از ۲۲ تا ۲۴ مارچ در مقر سازمان ملل متحد در نیویارک برگزار می‌شود.

بر اساس گزارش سازمان‌های بین‌المللی، در حال حاضر بیشتر کشورها فشار بی‌سابقه‌ای بر منابع آبی وارد می‌کنند.

گفته می‌شود، از این که جمعیت جهان به سرعت در حال رشد است، کمبود آب به عنوان یکی از بزرگترین تهدیدها در جهان تلقی می‌شود.

XS
SM
MD
LG