مجله دیپلومات: منطق استراتژیک روسیه برای نزدیک شدن با طالبان چیست؟

تصویر آرشیف: نمایی از قصر کرملین در مسکو

شماری از رسانه های جهان در مورد سخنان اخیر سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان و روابط طالبان با کشور های منطقه از جمله روسیه٬ مطالبی را به نشر رسانده اند.

جان سوپکو در صحبت با اعضای کانگرس امریکا گفته است که ضمانت کرده نمی تواند که میلیاردها دالر کمک بشردوستانه امریکا به افغانستان ، به دست طالبان نمی رسد.

روزنامه استارز اند استرایپس

  • روزنامه استارز اند استرایپس به این سخنان آقای سوپکو اشاره می کند که گفته است که هیچ جنگجوی طالبان را ندیده که گرسنه باشد، به گفته او همه فربه و خوشحال به نظر می رسند در حالی که به گزارش بانک جهانی در سال گذشته ۷۰ درصد مردم افغانستان به نیازمندی های ابتدایی از جمله مواد خوراکی دسترسی نداشتند.

در اجلاسی که آقای سوپکو به اعضای کانگرس امریکا معلومات می داد، کویسی موفومی Kweisi Mfume یک عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده گفت که میلیارد ها دالر از وزارت خزانه امریکا بیرون می شود.

او افزود که اگر این پولها به اهدافی که امریکا می خواهد مصرف نمی شود، بهتر است که در داخل امریکا هزینه شود و یا برای دفاع از زنان و دختران افغان که تحت فشارهای به گفته او کمرشکن قرار دارند و همچنان تقویت حقوق بشر در افغانستان به مصرف برسد.

به نوشته روزنامه استارز اند استرایپس، آقای سوپکو گفته است که معلوماتی را جمع آوری کرده که نشان می دهد طالبان مسیر مصارف پول در افغانستان را تغییر داده اند .

او همچنان از بانک جهانی و سازمان ملل متحد به دلیل آنچه که نظارت ضعیف و عدم شفافیت در این بخش خوانده، انتقاد کرده است.

مجله دیپلومات

  • مجله دیپلومات مطلبی دارد تحت عنوان « منطق استراتژیک روسیه برای نزدیک شدن با طالبان» .

در مطلب آمده که برای درک منافع روسیه در افغانستان باید نگاهی عمیق به نقشه و موقعیت جغرافیایی دو کشور انداخته شود.

افغانستان در چهار راهی آسیای مرکزی موقعیت دارد، جایی که روسیه آن را ساحه نفوذ خود می شمارد.

برای روسیه که سلطه و منافع دوران شوروی در آسیای مرکزی را هنوز در سر دارد، امنیت افغانستان مخصوصاً ولایات شمالی ایکه با ازبکستان، ترکمنستان و تاجکستان همجوار اند ، بسیار مهم است.

به نوشته دیپلومات، علاقه روسیه به طالبان شاید تا حدی واکنشی به فشار های غرب هم باشد، زیرا افغانستان در نزدیک روسیه و چین موقعیت دارد و امنیت افغانستان برای حفظ ثبات در ساحات تحت نفوذ آنها در منطقه مهم است.

اما در مطلب می خوانیم که اگر به تاریخ نگاهی انداخته شود مداخله نظامی یک اشتباه بزرگ خواهد بود و روسیه و چین این را خوب می دانند.

مجله دیپلومات در این مطلب به اینکه چرا طالبان می خواهند با روسیه نزدیک شوند هم اشاره کرده و گفته که طالبان برای این کار دو دلیل دارند: اول اینکه آنها خواهان به رسمیت شناسی توسط جامعه بین المللی اند و دوم اینکه می خواهند چنین دیده شوند که یک مهره سیاسی توانمند هستند و می توانند امنیت داخلی کشور و همسایه گان خود را تضمین کنند.

ولی در مطلب به بعضی تخطی های طالبان از موافقتنامه های قبلی آنها اشاره شده و آمده که طالبان در این بخش شاید یک شریک با اعتماد نباشند.