کمک های امریکا به افغانستان؛ سیگار: بیش از دو میلیارد دالر در کمتر از دوسال کمک شده است

کمک های امریکا عمدتأ از طریق موسسات بین المللی در افغانستان به مصرف رسیده است

ادارۀ بازرس ویژۀ ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان می گوید که امریکا پس از سقوط حکومت پیشین افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت ، بیش از دو میلیارد و بیست میلیون دالر با این کشور کمک بشری و انکشافی کرده است.

این اداره در رشته تویت های به روز پنجشنبه گفت که این کمک عمدتاً از طریق اداره های سازمان ملل متحد و موسسات غیر دولتی صورت گرفته است.

سیگار به نقل از دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می گوید که با توجه به محدودیت های که برای انتقال پول به این کشور وجود دارد، سازمان ملل متحد ، پول نقد را به افغانستان از طریق هوا منتقل و سپس آن را به یک حساب در یک بانک خصوصی واریز میکند.

سیگار همچنان گفته که این پول نقد که حکومت طالبان به آن دسترسی ندارد به اداره های مختلف سازمان ملل متحد و برخی دیگر موسسات داخلی و خارجی انتقال داده شده تا به افغان های نیازمند کمک های بشری را فراهم کنند.

به گفتۀ سیگار ، سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲ تقریباً ۱.۸ میلیارد دالر از طریق هوا به افغانستان انتقال داده است یعنی به طور اوسط ۳۵ میلیون دالر در هفته به افغانستان ارسال شده .

جان سوپکو بازرس ویژۀ ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان

جان سوپکو بازرس ویژۀ ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان به روز چهارشنبه هفتۀ گذشته در نشست کمیتۀ نظارت و حسابدهی مجلس نمایندگان امریکا گفت که تضمین کرده نمیتواند که در حال حاضر کمک های امریکا به افغانستان به دست طالبان نمی افتد.

او افزود٬ همه می دانند که افغانستان با وضعیت شدید بشری و اقتصادی رو به رو است و نباید کمک های امریکا به دست طالبان بیفتد.

نگرانی ها در مورد چگونگی توزیع کمک های بشری در افغانستان وجود دارد.

به طور اوسط ۳۵ میلیون دالر در هفته به افغانستان ارسال شده .

در این حال برخی از کارشناسان اقتصادی از جمله آذرخش حافظی موثریت کمک های نقدی را در بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان اندک می داند:

« اینکه در روند اقتصاد ملی افغانستان اثرات چندانی نداشته به این خاطر است که از این پول ها به مقصد تمویل پروژه های اقتصادی یا سرمایه گذاری در جهت صنعت ،زراعت ، خدمات و پیشه وری صورت نمی گیرد. وقتیکه مصرف این پول ها جنبۀ اقتصادی نداشته باشد و به مقصد رشد سکتور های مختلف اقتصادی استفاده نشود ، نمی تواند که اثراتی بالای بهبود وضعیت اقتصاد مملکت ، کارآفرینی ، فقرزدایی و رفاه مردم داشته باشد.»

آذرخش حافظی کارشناس اقتصادی

سازمان ملل متحد گفته است که شمار نیازمندان به کمک های بشری در افغانستان به بیش از ۲۸ میلیون نفر می رسد و حدود شش میلیون نفر در یک قدمی قحطی قرار دارند.

این سازمان برای امداد رسانی در سال جاری میلادی در افغانستان ۴.۶ میلیارد دالر کمک مالی درخواست کرده است اما تااکنون بیش از ۵ درصد این مبلغ را دریافت کرده .

به دلیل اقدام طالبان مبنی بر منع کار زنان در موسسات داخلی و خارجی غیر دولتی و دفاتر سازمان ملل متحد در افغانستان ، بسیاری از موسسات فعالیت های خود را در این کشور توقف و یا کاهش داده اند.

قرار است که نشستی به میزبانی سازمان ملل متحد به روز های دوشنبه و سه شنبه هفتۀ آینده در دوحۀ قطر برگزار شود.

انتظار می رود که در این نشست در بارۀ مشکلات جاری در افغانستان و تقویت هماهنگی میان جامعۀ جهانی در پیوند به این کشور بحث و گفتگو صورت گیرد.