ممنوعیت تدریس « فقه جعفری» در پوهنتون بامیان با واکنش های مواجه شده است

تصویر آرشیف: پوهنتون بامیان

ممنوعیت طالبان بر آموزش فقه جعفری در پوهنتون بامیان، بسیاری از محصلان را که مانند بیشتر نفوس این ولایت مرکزی افغانستان پیروان مذهب شیعه اند، دلسرد کرده است.

نعمت الله محصل سمستر پنجم دیپارتمنت ثقافت اسلامی پوهنتون بامیان است.

او می گوید که در سه سمستر فقه جعفری اما به علت ممنوعیت طالبان در سمستر آخر فقه حنفی خوانده.

نعمت الله ۲۰ ساله به رادیو آزادی می گوید که این اقدام طالبان بر زندگی محصلان تاثیر ناگوار گذاشته:

"یک تعداد که انگیزه و علاقه خاص داشتند، می خواستند که ادامه تحصیل بدهند با همین محدودیت هایی که است مجبور شدند که افغانستان را ترک کنند. تعدادی که باقی مانده اند با فقر اقتصادی و بیکاری دست و پنجه نرم می کنند و دهقانی می کنند."

از دید نعمت الله این اقدام طالبان از میزان تفاهم بین مذاهب در افغانستان می کاهد. اما او می گوید که محصلان از ترس نمی توانند انتقاد کنند:

"خوب ببینید که چه محصلین و چه استادان کسانی که تدریس می کنند و کسانی که درس می خواندند با این تصمیم موافق نیستند. اما متاسفانه گوش شنوا وجود ندارد. در جریان هستید که اگر کس صدای خود را بلند کند که مثلا فقه جعفری تدریس شود و ادامه تحصیل بدهیم در کنار اینکه اجازه نمی دهند، می برند شکنجه هم می کنند."

داکتر محمد حسین جعفری یکی از علمای شیعه افغانستان نیز گفته است که توقف تدریس فقه جعفری خلاف قانون است

دیپارتمنت فقه جعفری در پوهنتون بامیان در سال ۱۳۹۵ ایجاد شد، این دیپارتمنت یک دور فراغت دانشجویانش را نیز جشن گرفته است.

اما طالبان در ماه جوزای پارسال به جای آموزش فقه جعفری در پوهنتون بامیان آموزش فقه حنفی را آغاز کردند. طالبان عمدتا سنی و پیرو مذهب حنفی اند.

اداره محلی طالبان در این مورد توضیحی نداده است

اداره پوهنتون بامیان و اداره محلی این ولایت از صحبت در این مورد خودداری کردند. سخنگوی وزارت تحصیلات عالی طالبان هم برای تبصره در این مورد حاضر نشد.

شورای علمای شیعه افغانستان از وزارت تحصیلات عالی طالبان خواست که مانع تدریس فقه جعفری در پوهنتون هایی که شیعیان در آن درس می خوانند، نشوند.

اما به اساس گزارش ها این درخواست رد شده است.

سید محمد حسین رضوانی رئیس کمیسیون تحقیقاتی علمی شورای علمای شیعه افغانستان است.

او به رادیو آزادی می گوید که این اقدام از چند لحاظ به ضرر جامعه افغانستان است:

" این اقدام طالبان با روح قوانینی که هنوز هم در کشور نافذ است با روح اخوت اسلامی، وحدت ملی و همگرایی کاملا در تضاد و تناقض است. این اقدام را ما برای فعلا گامی در جهت محدودیت مذهبی تلقی می کنیم."

شماری از پیروان فقه شیعه در افغانستان نیز در گفتگو با رادیو آزادی گفته بودند که در نهادهای عدلی و قضایی و دیگر اداره‌ها فقه جعفری کنار گذاشته شده است.

به گفتۀ آنان این کار به آزادی‌های مذهبی و حقوق آنان آسیب رسانده است.

کمیسیون ایالات متحده امریکا در امور آزادی مذهبی بین المللی در گزارش مفصل تازه خود گفته است که اوضاع آزادی مذهبی در افغانستان پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در بیش از بیست ماه گذشته رو به خرابی نهاده است.

بیشتر در این باره: گزارش تازه کمیسیون بین المللی آزادی مذهبی؛ افغانستان در چی جایگاهی قرار دارد؟

در گزارش آمده که طالبان در زمان دستیابی مجدد به قدرت از تغییر و همه شمولیت سخن گفته بودند. اما طالبان به شیوه به گفته گزارش "عمیقا سرکوبگرانه و بی تحمل" بر افغانستان حاکمیت رانده اند.

محمد حسنی محصل سمستر دوم رشته ثقافت پوهنتون بامیان می گوید که به اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر آزادی اندیشه و مذهب حق هر شخص است. اما او به این باور است که فعلا در افغانستان تحت حاکمیت طالبان این حقوق عملا زیر پای می شود.

"از یک طرف اینها می گویند که ما حکومت همه شمول داریم و تمام اقوام در آن شامل هستند، ولی متاسفانه تاثیر منفی این کار این است که مردم باور ندارند به گپ های امارت اسلامی چون اینها به سیستمی که پیش می روند، قصد دارند که اقلیت ها و برخی مذاهب دیگری که در افغانستان هستند به زور خود حذف کنند."