چاینا مارنینگ پُست: وزیرخارجه چین با امیرخان متقی و همتای پاکستانی خود دیدار می‌کند

بیرق طالبان و بیرق ملی چین

سوت چاینا مارنینگ پُست

  • سوت چاینا مارنینگ پُست به گردهمایی وزیران خارجه چین ، پاکستان وحکومت طالبان پرداخته دریک عنوان خود می نویسد٬ کین گانگ وزیرخارجۀ چین با یک اجندای که افغانستان درصدر آن قرار دارد روانه پاکستان می شود.

این روزنامه که از هانگ کانگ نشر می شود می نویسد که وزیرخارجۀ چین دریک ملاقات سه جانبه با نماینده طالبان و مقامات ارشد حکومت پاکستان گفتگو میکند.

روزنامه می افزاید که چین امیدوار است با استفاده از این دیدار روابط خود را با یکی از شریکان مهم ستراتیژیک خود بیش از پیش تقویت بخشد.

سوت چاینا مارنینگ پُست می نویسد که وزیرخارجۀ چین کین گانگ روز جمعه وارد پاکستان می شود و موضوع حل بحران در افغانستان درصدر اجندای وی قرار دارد.

وی با شهباز شریف صدراعظم پاکستان وبلاول بوتو زرداری وزیرخارجه ملاقات می کند و در نشست سه جانبه با امیرخان متقی وزیرخارجه حکومت طالبان نیز گفتگو خواهد کرد.

وزارت خارجه چین درآستانه سفر وزیرخارجه این کشور به پاکستان روز پنجشنه گفت که جامعه جهانی باید تماس‌ها و گفتگو ها را با حکومت سرپرست طالبان در افغانستان تسریع بخشد و از تلاش های بازسازی و انکشافی آن حمایت کند.

به گفته این وزارت جامعه جهانی باید طالبان را به ایجاد یک حکومت میانه رو و فراگیر، گسترش روابط دوستانه با کشورهای همسایه و مبارزه جدی با تروریسم تشویق کند.

شورای امنیت ملل متحد به امیرخان متقی که زیرتحریم های بین المللی قرار دارد اجازه داده که به پاکستان سفر کند.

روزنامه اندپندنت

  • از سوی دیگر ، روزنامه بریتانوی اندپندنت می نویسد که پنج طفل بریتانوی بعد از اینکه پدر شان دریک موتر بمب در افغانستان کشته شد٬ دراین کشور گیرمانده اند.

روزنامه می افزاید که این اطفال با مادر خود در افغانستان بسر می برند.

پدر آنها که دوتابعیتی بریتانوی- افغان بود بعد از برگشت طالبان به قدرت در اگست سال ۲۰۲۱ از لندن خواسته بود که آنها را از افغانستان خارج کند.

اما اکنون برادر این مرد کشته شده می گوید که به برادرش گفته شده بود که اگر می خواهد از افغانستان خارج شود٬ زن و فرزندان خود را در این کشور بگذارد و خود او می تواند که درجریان عملیات تخلیه بریتانوی ها و افراد دیگر واجد شرایط به بریتانیا انتقال داده شود.

این مرد که از وی نام برده نشده نخواست فامیل خود را در افغانستان تنها ر ها کند ودر این کشور باقی ماند تا اینکه چند ماه بعد دریک انفجار کشته شد.

اما برادر وی که درلندن زندگی میکند ادعا می کند که حکومت بریتانیا برای حمایت خانواده برادرش و برگشت آنها به بریتانیا اقدام نکرده است.

وی در صحبت با روزنامه اندیندنت از حکومت بریتانیا می خواهد که زن برادر واطفال وی را که از هژده ماه به این سو در افغانستان زیرحاکمیت طالبان در ترس و هراس بسر میبرند به بریتانیا انتقال دهد.

اندپندنت می افزاید که وزارت داخله بریتانیا بعد از اینکه این روزنامه موضوع را رسانه ای ساخت با برادر فرد کشته شده تماس گرفته و به او گفته که برای خانواده برادر خود ویزه درخواست کند.