لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۳

شورای امنیت سازمان ملل به امیرخان متقی اجازه داده است به پاکستان سفر کند


امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

کمیتۀ تحریم طالبان در شورای امنیت سازمان ملل متحد به امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان اجازۀ سفر به پاکستان را داده است.

این کمیته توافق کرده برای ملاقات امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان با وزیران خارجۀ پاکستان و چین، به او اجازه داده شود که هفتۀ آینده به پاکستان برود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نمایندگی پاکستان در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به این کمیته خواسته است، متقی برای یک سفر بین ۶ تا ۹ ماه می برای ملاقات با وزیران خارجۀ پاکستان و چین از ممنوعیت سفر معاف شود.

بر اساس تحریم‌های شورای امنیت، متقی از دیر زمان به این‌سو با ممنوعیت سفر روبه‌رو بوده است.

در نامه گفته شده که پاکستان تمامی هزینۀ سفر متقی را می‌پردازد.

ضیا احمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان
ضیا احمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان به روز سه‌شنبه در صفحۀ توییترش نوشته که قرار است در پایان هفتۀ جاری یک هیئت جامع سیاسی و تجاری به سرپرستی امیرخان متقی به اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان برود.

بر اساس تحریم‌های شورای امنیت، متقی از دیر زمان به این‌سو با ممنوعیت سفر روبه‌رو بوده است.

او در یک پیام ویدیویی که به رسانه‌ها فرستاده، گفته است:

"حکومت افغانستان می‌خواهد در مورد روابط دوجانبۀ سیاسی، تجاری، ثبات منطقه‌ای و ترانزیت بین افغانستان و پاکستان گفتگو های همه جانبه داشته باشد. در کنار این، وزیر امور خارجه در ششمین نشست سه جانبه وزرای خارجۀ افغانستان، چین و پاکستان نیز شرکت خواهد کرد. در این سفر وزرای خارجۀ افغانستان و چین نیز گفتگو های دوجانبه خواهند داشت."

مقام‌های چین و پاکستان در گذشته گفته اند که از پیوستن افغانستانِ به رهبری طالبان به پروژۀ زیربنایی چند میلیارد دالری دهلیز اقتصادی چین-پاکستان استقبال خواهند کرد.

زردشت شمس، یکی از آگاهان امور سیاسی و معاون سابق سفیر افغانستان در پاکستان
زردشت شمس، یکی از آگاهان امور سیاسی و معاون سابق سفیر افغانستان در پاکستان

زردشت شمس، یکی از آگاهان امور سیاسی و معاون سابق سفیر افغانستان در پاکستان می‌گوید که حکومت طالبان فعلاً در بدترین انزوای جهانی قرار دارد و پاکستان از این مجبوریت طالبان استفاده می‌کند.

"از یک طرف به طالبان پیام می‌دهد که پاکستان است که رابطه‌شان را با جهان تامین می‌کند و از سوی دیگر به جهان نشان می‌دهد که تنها کشوری که به زبان طالبان فهم دارد و تا حدی بالایشان نفوذ دارد و پیام را به طالبان رسانده می‌تواند پاکستان است. وضعیت فعلی جز پالیسی بدنام عمق استراتیژی پاکستان است که بعد از مسایل نظامی و استخباراتی بخش سیاسی و دیپلوماتیک افغانستان را می‌خواهد زیر اثر و طبق منافع ملی‌شان تنظیم شود."

شورای امنیت سازمان ملل متحد سال گذشته ماموریت گروه نظارت بر تحریم‌های وضع شده علیه طالبان را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

بر اساس تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه طالبان، بار دیگر طالبان تهدیدی برای صلح، امنیت و ثبات افغانستان خوانده شده‌ بودند.

در حال حاضر طالبان بر اساس قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۱۱، در فهرست تحریم‌ها قرار دارند فهرستی که نام برخی دیگر از گروه‌های جنایتکار و قاچاقچیان مواد مخدر از جمله القاعده که آنرا تهدیدی برای امنیت و صلح افغانستان نامیده اند.

XS
SM
MD
LG