وزرای خارجه پاکستان و چین به برگزاری اجلاس سه جانبه با طالبان٬ ابراز خوش بینی کرده اند

بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان و امیر خان متقی که سال گذشته در تاشکند با هم دیدار کرده بودند

وزیران خارجه چین و پاکستان و سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان، به روز شنبه ششم می اجلاسی را در اسلام آباد برگزار می کنند.

انتظار میرود بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان، چین گانگ وزیر خارجه چین با امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان روی وضعیت افغانستان گفتگو کنند.

زرداری که در نشست وزیران خارجه کشور های عضو سازمان همکاری شانگهای به هند رفته بود، به روز جمعه هنگام بازگشت به پاکستان، در طیاره در مورد این دیدار ها گفت:

" وزیران خارجه چین و افغانستان به پاکستان رسیده اند. فردا در گفتگو های دو جانبه و سه جانبه با آنها اشتراک خواهم کرد."

وزارت خارجه چین می گوید که اجلاس سه جانبه برای تبادل نظر و همکاری ها در مساله افغانستان مهم است و برای جمع آوری نظریات مشترک کشور های منطقه موثر بوده می تواند.

سخنگوی وزارت خارجه چین: جامعه بین المللی باید با حکومت سرپرست طالبان تعامل کند و به مذاکره با آنها ادامه دهد.

همچنان ماو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در آستانه نشست اسلام آباد در یک نشست خبری در پیکنگ گفت که افغان ها با شرایط دشواری روبرو اند و به کمک های جهانی نیاز دارند.

چین گانگ وزیر خارجه چین


او افزود که طالبان باید حکومت همه شمول تشکیل دهند، سیاست نرم را در پیش گیرند، با کشور های همسایه رابطه دوستانه را حفظ کنند و به مبارزه جدی با تروریزم ادامه دهند.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنان تاکید کرده که جامعه بین المللی باید با حکومت سرپرست طالبان تعامل کند و به مذاکره با آنها ادامه دهد.

در سفر با امیر خان متقی که به روز جمعه آغاز شد، نور الدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت و شماری از مقام های وزارت خارجه و ترانسپورت حکومت طالبان همراه استند.

انتظار می رود متقی برای چهار روز در پاکستان باشد. وزیر خارجه چین که پس از تقرر در این کرسی، برای نخستین بار به پاکستان رفته، به روز شنبه دو باره به پیکنگ خواهد رفت.

اجلاس های سه جانبه چین، پاکستان و افغانستان از پنج سال پیش آغاز شده. اما آخرین بار، چنین اجلاس چند هفته پیش از آنکه طالبان در پانزدهم اگست سال ۲۰۲۱ باز به قدرت رسیدند، برگزار شده بود.

در آن نشست روی مسایل مختلف و توسعه همکاری ها تاکید صورت گرفت.