آیا وضعیت آشفته پاکستان تأثیری بر بازار های تجارتی افغانستان خواهد داشت؟

تعدادی از هواداران عمران خان که به جاده ها ریخته و روند عادی زنده گی را در شماری از شهر های پاکستان مختل کرده اند.

اتاق تجارت پاک-افغان می‌گوید، هرچند وضعیت آشفتهٔ کنونی پاکستان٬ بر اقتصاد افغانستان تأثیر نداشته، اما ادامهٔ این وضعیت می‌تواند روی مارکیت های داد و ستد افغانستان تأثیر منفی داشته باشد.

خانجان الکوزی رئیس این اتاق در صحبت با رادیو آزادی گفت که هرچند در حال حاضر همه راه‌های داد و ستد تجارتی میان افغانستان و پاکستان باز است، اما به گفتهٔ او بازرگانان افغان محتاطانه عمل می‌کنند و کالاهای تجارتی‌شان را بین شهرها انتقال نمی‌دهند:

"دیروز همه راه‌ها میان افغانستان و پاکستان باز بود، چهارصد موتر تجارتی تبادله شده است، صادرات ما هم به گونهٔ نورمال جریان دارد، اما در شهرهای پاکستان به خود پاکستانی‌ها هم اجازه ورود داده نمی‌شود، به همین خاطر برخی بازرگانان ما محتاط هستند و موترهای‌شان را متوقف کرده‌اند."

خانجان الکوزی

این درحالی‌ست که سه شنبه هفتهٔ روان حکومت پاکستان عمران خان، نخست وزیر پیشین این کشور و رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان را بازداشت کرد که به علت آن راهپیمایی‌های خشونت‌آمیزی در شهرهای مختلف پاکستان به قوع پیوست.

در این راهپیمایی‌های خشونت‌آمیز برخی از افراد در شهرهای مختلف پاکستان کشته‌ شدند و مظاهرات خشونت آمیز٬ ویرانی‌های زیادی را به بار آورده است.

یک باشنده ننگرهار: حالا تجارت ما با سایر کشور ها نیز است٬ بنا اوضاع پاکستان زیاد تاثیر ندارد

هرچند ستره محکمهٔ پاکستان حکم رهایی عمران خان را صادر کرده، اما هنوز هم در شهرهای مختلف این کشور اوضاع به حالت عادی برنگشته است.

در همین حال برخی مردم در افغانستان نگران بودند که با بحران سیاسی در پاکستان ممکن بهای مواد در بازارها افزایش پیدا کند، اما نه‌تنها که بهای مواد افزایش نیافته، بلکه بهای برخی میوه‌های تازه در بازارهای افغانستان کاهش یافته است.

سباوون سهار یک باشنده شهر کابل می‌گوید:

"اواضاع سیاسی پاکستان به‌خاطر بالای افغانستان تأثیر ندارد که بدون پاکستان برخی راه‌های تجارتی دیگر را نیز داریم، به همین خاطر بالای بازار تأثیر منفی نگذاشته است."

در جریان دو روز گذشته با وجود نا آرامی ها در پاکستان به صد ها لاری مواد خوراکی از هر دو طرف مرز ها را عبور کرده اند

حذیفه زاهد، باشندهٔ شهر جلال‌آباد در شرق افغانستان که تجارت کوچکی دارد می‌گوید که بیشتر مواد غذایی اولیه از ازبکستان و ترکمنستان از طریق شمال به این شهر وارد می‌شود، بنابر این وضعیت پاکستان بر بازارها تأثیر نمی‌گذارد:

"پیش از این حتی یک حادثه کوچک در پاکستان بر بازارهای افغانستان تأثیر می‌گذاشت، اما حالا شکر است بازرگانان ما تجارت خود را با کشورهای دیگر آغاز کرده‌اند و اگر در پاکستان انقلاب شود، هیچ تأثیر منفی بر ما نخواهد داشت."

او می‌گوید، وخامت اوضاع ممکن است بر صادرات افغانستان تأثیر بگذارد، اما به‌گفتهٔ اش با توجه به بازار فکر می‌کند پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، صادرات از پاکستان کاهش یافته، اما واردات بیشتر شده است.

این در حالی‌ست که بر اساس اطلاعات اتاق تجارت پاک-افغان، پیش از سال ۲۰۲۰ سطح تجارت افغانستان و پاکستان سالانه به چندین میلیارد دالر می‌رسید، اما اکنون سطح آن کاهش یافته است.
خان‌جان الکوزی رئیس این اتاق می‌گوید که سال گذشته یک میلیارد دالر معامله با پاکستان صورت گرفته و امسال نیز ممکن است در همین سطح معاملات صورت گیرد.