ابوبکر صدیق میاخیل٬ جوان مهاجر افغان٬ جایزهٔ «جوانان شارلمانی سال ۲۰۲۳» را بدست آورد

مراسم اهدای جایزه جوانان شارلمانی سال ۲۰۲۳ برای ابوبکر میاخیل

ابوبکر صدیق میاخیل، مهاجر ۱۹ سالۀ افغان در بلجیم برندۀ جایزۀ «جوانان شارلمانی سال ۲۰۲۳» شده است.

او به رادیو آزادی گفت که بخاطر ساختن اپلیکشنی به نام "علم " (AILEM) که مهاجران می‌توانند از آن برای آموختن زبان‌های انگلیسی و فرانسوی استفاده کنند، برندۀ این جایزه شده است.

"من به عنوان مقام اول جایزۀ شارلمان اروپا را بدست آوردیم. جوانان از 27 کشور به این جوایز کاندید می‌شوند. برنده‌ها توسط رای نمایندگان اتحادیۀ اروپا انتخاب می‌شوند."

ابوبکر صدیق٬ چند سال در بلجیم زندگی کرده و اکنون دانشجوی فزیک در پوهنتون راچستر نیویارک است.

این جوان مهاجر افغان از آدرس کشور بلجیم در این مسابقه شرکت کرده است.

ابوبکر میاخیل نزده سال عمر دارد و اکنون در پوهنتون راچستر نیویارک فزیک میخواند

آقای میاخل به رادیو آزادی گفت، این جایزه به دلیل ساخت این اپلیکشن به او اعطا شده است، زیرا این اپلیکیشن به مهاجران کمک می‌کند تا زبان‌های فرانسوی و انگلیسی را سریع‌تر بیاموزند:

"این اپلیکشن به مهاجران انگلیسی و فرانسوی درس می‌دهد، گزینه های مانند آموزش گرامر و لغات را دارد. حتا می‌توانید با یکدیگر به گونۀ آنلاین گیم بزنند و یا مشکلات خود را حل کنند."

ابوبکر میاخیل اپلیکیشن آموزش زبان های انگلیسی و فرانسوی را ایجاد کرده است

به بیان آقای میاخیل، بیشتر مهاجران افغان، اوکراینی، عرب و افریقایی استفاده کنندگان این اپلیکشن هستند که می‌توانند از گزینه‌های دیگر اپلیکشن مشکلات‌شان را در قسمت آموزش زبان با دیگران شریک بسازند.

او می‌گوید که روی گسترش بیشتر این اپلیکشن کار می‌کند که بتواند برای مهاجران سهولت‌های بیشتری را فراهم کند.

جایزه جوانان شارلمانی همه ساله برای یکی ازجوانان خلاق اهدا می شود

آقای میاخیل گفت که علم برایش خیلی مهم است و از برکت علم به اینجا رسیده است:

" به نظر من تعلیم بسیار مهم است. از برکت تعلیم من اینجا رسیدم. همه افغان‌ها باید دنبال آموزش و یادگیری باشند تا بتوانیم برای کشور خود خدمت کنیم."

ویب سایت و صفحات اجتماعی جایزۀ شارلمانی نیز اعلام کرده که جایزۀ مقام نخست سال روان میلادی به اپلیکشن "علم" که از سوی ابوبکر صدیق میاخیل ایجاد شده، اهدا شده است.

این جایزه که مشترکاً توسط پارلمان اتحادیۀ اروپا و بنیاد بین‌المللی جایزۀ شارلمانی اعطا می‌شود، برای پروژه و ابتکارات جوانان ۱۶ تا ۳۰ ساله اهدا می‌شود. از سال ۲۰۰۸ تا اکنون ۵ هزار پروژه برای دریافت این جایزه با هم رقابت کرده اند.