لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۸

گروهی از دختران در هرات با ایجاد یک برنامه انترنتی « مکتب» را به خانه دانش آموزان برده اند


تعدادی از دانش آموزان که با استفاده از برنامه انترنتی ساخته شده توسط دختران هرات به آموزش ادامه داده اند
تعدادی از دانش آموزان که با استفاده از برنامه انترنتی ساخته شده توسط دختران هرات به آموزش ادامه داده اند

با مسدود ماندن دوره های متوسطه و لیسه مکاتب دخترانه، گروهی از دختران فارغ التحصیل کامپیوتر ساینس در هرات، با ساخت برنامه آنلاین به نام «مکتب»، مکتب را به خانه های دختران برده اند.

تمام مضمون های صنف های بالاتر از ششم در این برنامه قابل دسترس است و روزانه شمار زیادی از دختران محروم از مکتب، از طریق این برنامه به گونه رایگان به آموزش شان ادامه می دهند.

این دختران می گویند که تلاش دارند تا از طریق این برنامه دختران را به آموزش برگردانند و آنان را به زندگی دوباره امیدوار بسازند.

مریم دختر ۲۵ ساله با هشت دختر دیگر در اوایل ماه حمل سال روان به دنبال مسدود ماندن دوره ثانوی مکاتب به روی دختران، برنامه آنلاین مکتب را ساخته است.

همه این دختران فارغان فاکولته کامپیوتر ساینس پوهنتون هرات استند.

اپلیکیشن مکتب از طریق انترنت برای همه قابل دسترس است
اپلیکیشن مکتب از طریق انترنت برای همه قابل دسترس است


مریم می گوید، هدف شان فراهم ساختن آموزش به دختران و بردن صنف مکتب به خانه های شان است.

به گفته او، تمام مضمون های دوره ثانوی مکاتب مانند،کیمیا،بیولوژی،هندسه،الجبر،انگلیسی مطابق به سیستم آموزشی افغانستان است.

مریم در باره این برنامه به رادیو آزادی بیشتر می گوید:

" اپلکیشن مکتب یک اپلکیشن آموزشی آنلاین می باشد و از طریق آن ما می خواهیم که آموزش هیچگاه تعطیل نباشد. مباحثی که اخیرا در کشور ایجاد شده است، ما می خواهیم که با مکتب، یک مکتب همیشه باز برای جوانان داشته باشیم. روزانه شمار زیادی از اشتراک کنندگان به برنامه جذب می شوند و از طریق این اپلکیشن می توانند که درس ها را به گونه آنلاین ادامه بدهند."

حدود ۳۰ هزار تن از دختران به برنامه آنلاین مکتب پیوسته و روزانه درس های مکتب را دنبال می کنند.

به گفته مریم منیب، در جریان کمتر از یک ماه گذشته، حدود ۳۰ هزار تن از دختران به برنامه آنلاین مکتب پیوسته و روزانه درس های مکتب را دنبال می کنند.

مضمون های مکتب به گونه تصویری، صوتی و متن از سوی استادان مرکزهای آموزشی، مکتب ها و پوهنتون ها تدریس می شود و روزانه در برنامه مکتب اضافه می شود.

فاطمه رضایی ۲۶ ساله یک عضو دیگر برنامه آنلاین مکتب است.

اومی گوید، در اوضاع دشوار کنونی، هدف شان دادن امید به دخترانی است که به خاطر مسدود ماندن مکتب ها، امید و انگیزه شان را از دست داده اند.

به گفته او، دختران نباید از کتاب و آموزش دور شوند:

" هدف اصلی ما این است که دختران ناامید نشوند، با این اپلکیشن می خواهیم که دختران را امیدوار بسازیم. این برنامه یک راهی است که دختران می توانند آموزش خودرا از طریق آن ادامه بدهند و دانش خودرا بلند ببرند."

یکی از شعار های مکتب آنلاین دختران هرات
یکی از شعار های مکتب آنلاین دختران هرات

دانش آموزانی که از برنامه آنلاین مکتب استفاده می کنند، خواهان بازگشایی مکاتب و دیگر مرکزهای آموزشی هستند.

پروانه دانش آموز صنف یازدهم یک تن از دانش آموزان برنامه مکتب است.

وی می گوید: با آنکه آموزش آنلاین موثر است اما آرزو دارد که دوباره به صنف مکتب خود بر گردد:

" نه تنها من، بلکه همه کسانی که مانند من این امید را دارند که تحصیل خودرا ادامه بدهند و آروزهای خود را زیر خاک نکنند، باید همه مراکز آموزشی، مکتب ها و پوهنتون ها باز شوند. نشود که ما از این همه تلاشی که در جریان سال ها کرده ایم باز بمانیم."

برنامه آنلاین مکتب در «گوگل استور» قابل دسترس است و دختران می توانند به گونه رایگان آن را در موبایل ها و کامپیوترهای شان نصب و استفاده کنند.

آموزش آنلاین چقدر می تواند برای دختران محروم از مکتب اثرگذار باشد؟

پوهندوی خدیجه مختار زاده استاد فاکولته اداره و پالیسی عامه پوهنتون هرات در پاسخ به این پرسش گفت:

" جلو علم و دانش گرفته نمی شود. وقتی که مکتب مسدود است، فرزند خودرا در مقابل تلویزیون می نشانیم تا از طریق تلویزیون آموزش یاد بگیرد. فایل های آموزشی را از انترنت می گیرم و دانلود می کنم و برایش می دهم که یاد بگیرد. پس آموزش آنلاین می تواند یک منبع بسیار مفید و کمک آموزشی برای همه دانش آموزان باشد."

مسدود ساختن مکتب ها، پوهنتون ها و مرکزهای آموزشی به روی زنان و دختران افغان از سوی حکومت طالبان، همواره انتقادهای داخلی و جهانی را در پی داشته است.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در دیدار با نماینده سرمنشی سازمان ملل و رئیس دفتر یوناما درکابل
حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در دیدار با نماینده سرمنشی سازمان ملل و رئیس دفتر یوناما درکابل

به تازگی روز دوشنبه حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان در دیدار با خانم روزا اوتنبایوا نماینده ویژه سرمنشی ملل متحد برای افغانستان، خواهان بازگشایی بی درنگ مکتب ها و پوهنتون ها به روی دختران افغان شد.

در اوایل ماه حمل سال روان، کاملا هریس معاون رییس جمهور ایالات متحده امریکا در واکنش به مسدود ماندن مکتب های دوره ثانوی به روی دختران افغان از سوی طالبان، این اقدام حکومت طالبان را تاسف بار خواند و به همکاری کشورش با زنان و دختران افغان اطمینان داد.

با وجود این فشارها اما حکومت طالبان هیچ پاسخ مثبتی تاهنوز نداده است.

اما مریم منیب می گوید، او و تیم همراهش تلاش می کنند که با محدودیت ها برابر آموزش دختران مبارزه کنند و توسط برنامه آنلاین مکتب، مکتب را به خانه های دختران ببرند.

XS
SM
MD
LG