زمین‌های زراعتی بدیل کوکنار در ننگرهار و کندهار آماده حاصل دهی شده است

تصویر آرشیف: حاصلات یک باغ در ولایت ننگرهار

اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد یا (UNODC)، در سال ۲۰۲۰ پروژه احداث باغهای ستروس را در مینهای که در گذشته بر آن کوکنار کشت میشد در چهار ولسوالی ولایت ننگرهار آغاز کرد.

حال با گذشت سه سال، این باغها آماده حاصل دهی شده و باغداران نیز از حاصلات بدست آمده شان راضی اند.

شفیع الله، مالک باغ ستروس در ولسوالی گوشته ننگرهار میگوید، با توجه به بیشتر شدن تجربه کارش در باغداری، امسال انتظار حاصل بیشتر را دارد.

"سال گذشته حاصلات این سه و نیم جریب زمین را در بدل یک ونیم لک فروخته بودیم و امسال حاصلات آن را در بدل سه ونیم لک افغانی فروختیم، با پول آن خانه ساختیم و برای رفع ضرورتها یک موتر هم خریدیم."

اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۰ میلادی در چهار ولسوالی ننگرهار پنجصد باغدار را در بخش باغداری آموزش داد و سیستم آبیاری به شکل قطره را برای آنان فعال ساخت.

ننگرهار از جمله ولایتهای گرمسیر افغانستان است که اقلیم مناسب برای رشد باغهای ستروس دارد و در سالهای اخیر به تعداد زیادی از ولایتها مالته، نارنج و لیمو صادر میکند.

ننگرهار همه ساله به تعداد زیادی از ولایات مالته و نارنج صادر می کند

از سوی دیگر، دهقانان در ولایت کندهار نیز از حاصل دهی زمینهای زراعتی شان خبر میدهند.

در این ولایت نیز سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۰ میلادی پروژه ایجاد زمینهای زراعتی را آغاز کرد و این پروژه تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد یافت.

تصویر آرشیف: یکی از زمین های زراعتی در ولایت کندهار که در عوض کوکنار روی آن سبزیجات کشت شده است

این پروژه که از سوی اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد یا (UNODC)، آغاز شده، در جریان آن به هزینه شش صد هزار دالر امریکایی زمینه ترویج کشت سبزیجات بجای کوکنار فراهم خواهد شد.

این پروژه در ولسوالی های ژیری، دند، ارغنداب، پنجوایی و میوند در مناطقی تطبیق میشود که در گذشته بر آن کوکنار کشت میشد و در جریان آن کشت بامیه، رومی و بادنجان ترویج خواهد شد.

شایسته خان، دهقان در ولسوالی ژیری کندهار با ابراز رضایت از حاصلاتش میگوید، با رو آوردن به کشت بدیل کوکنار هم راحت شده و هم عاید مالی اش چند برابر شد است.

" سال گذشته از یک جریب مزرعه کوکنار چهار کیلو تریاک حاصل میگرفتیم، حال در یک هفته از این یک جریب زمین ده کیلوگرام بادنجان رومی و بامیه حاصل بر میداریم و آن را در بدل سه صد تا چهار صد افغانی می فروشیم و عاید آن در مقایسه به تریاک بهتر است."

هرچند با سقوط نظام جمهوریت کمک های مستقیم در بخش مبارزه با مواد مخدر و بدیل کوکنار با حکومت طالبان متوقف شده، اما اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد با حمایت مالی برخی کشورها به تطبیق برنامه های کشت بدیل در افغانستان ادامه داده است.