روز جهانی محیط زیست؛ استفاده از پلاستیک چی ضرر های به محیط زیست دارد؟

تعدادی از کودکان که در بازار های کابل خریطه های پلاستیکی می فروشند

امروز پنجم جون برابر به روز جهانی محیط زیست است.

سازمان ملل متحد در پیامی به این مناسبت گفته، سال ۲۰۲۳ یادآور این است که سهم مردم و حکومت‌ها در جلوگیری از آلودگی های ناشی از استفاده پلاستیک در محیط زیست مهم است.

لیدا عدالت ۲۴ ساله، یکی از شهریان کابل می‌گوید، برای جلوگیری از آلودگی و عدم استفاده از پلاستیک در محیط زیست باید از جاگزین آن استفاده شود.

او به رادیو آزادی گفت:

"پلاستیک قاتل طبیعت است که محیط زیست را دچار آشفتگی می‌کند، بسیاری از زباله‌های که چهرهٔ طبیعت را آلوده ساخته همان است که بخاطر حمل و نقل از آن استفاده می‌شود، سرنوشت این پلاستیک‌ها زباله شدن است که بدون شک منجر به آلودگی در محیط زیست که به انسان‌ها حیوانات و نباتات مضر است. راه حل اساسی و مهم آن جاگزینی کیسه‌های پارچه‌ای به جای کیسه‌های پلاستیکی می‌تواند اقدام بهتری باشد."

انبار پلاستیک ها و کثافات در یکی از گوشه های شهر کابل


با این حال ظفر مومند، دیگر باشندۀ کابل به رادیو آزادی می‌گوید، پاک نگهداشتن محیط زیست مسئولیت حکومت است، اما شهروندان هم باید سهم خود را در این بخش ادا کنند.

"جدا از این که دولت مسئول است مردم هم مسولیت دارد، اگر شخصی در ساحهٔ که زندگی می‌کند، آن‌جا را پاک کند، این ساحه کلانتر شده و از آلودگی محیط زیست جلوگیری می‌شود، دولت مسئول است اداره‌ٔ آن که با این نام فعالیت می‌کند به گونهٔ واقعی فعالیت‌هایش را آغاز کند و به مردم آگاهی بدهد تا با چنین راهکار از آلودگی محیط زیست جلوگیری شود."

در همین حال شاروالی کابل تحت کنترل حکومت طالبان می‌گوید که روزانه تا ۲۵۰۰ تن زباله را از سطح شهر جمع‌آوری می‌کنند که بخش زیاد آن را پلاستیک تشکیل می‌دهد.

نعمت‌الله بارکزی، سخنگوی این اداره به رادیو آزادی گفت:

سخنگوی وزارت صحت عامه طالبان: ما تلاش می کنیم محیط کاملا صحی را به مردم افغانستان فراهم کنیم

"دشمن محیط زیست پلاستیک است و اجسامی است که تجزیه‌شان در خاک زمان زیاد را می‌برد، ما روزانه تا دوهزار و دونیم‌هزار تن زباله را جمع‌آوری می‌کنیم که مقدار زیاد آن را پلاستیک تشکیل می‌دهد، این در ساحه‌مشخص به نام گزگ به شکل معیاری در لندفیلد دفن می‌شود، شاروالی کابل تمامی کوشش خود را می‌کند تا فضا و محیط زیستی خوب را به مردم بسازد به ویژه در بخش ساختن ساحات سبز و فضای سبز هم پلان‌های کلانی وجود دارد."

به گفتهٔ بارکزی، آن‌ها برنامه‌های آگاهی‌دهی متعدی را برای شهروندان افغانستان راه‌اندازی کردند که طی آن استفاده از خریطه‌های تکه‌ای بجای خریطه‌های پلاستیکی به مردم توصیه می‌شود.

شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامهٔ حکومت طالبان نیز در این باره به رادیو آزادی گفت:

"سال روان فعالیت‌هایی که در این بخش وجود داشت کامیاب بود و آگاهی‌دهی که وجود داشته کامیاب ثابت شده، پلان همین است که همه مواردی که برای صحت هموطنان ما مهم است آن‌ را تأمین کنیم و برای صحت‌شان خدمات خوب را ارائه کنیم."

در سالهای گذشته مردم گاهگاهی به صورت داوطلبانه برای جمعآوری کثافات به ویژه پلاستیک ها از روی جاده ها و جویچه ها کار می کردند.

این درحالیست که سازمان ملل متحد با نشر اعلامیه‌ای به مناسبت ۵ جون روزجهانی محیط زیست می‌گوید، سال ۲۰۲۳ یادآور این است که اقدامات مردم در مورد آلودگی پلاستیک اهمیت دارد.

این سازمان گفته است سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون تن پلاستیک در سراسر جهان تولید می‌شود که نیمی از آن فقط برای یک بار استفاده طراحی شده است.

به اساس این اعلامیه، برآورد شده که سالانه ۱۹ تا ۲۳ میلیون تن پلاستیک به دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و دریاهای بزرگ ریخته می‌شود.

اعلامیه افزوده است که این پلاستیک‌ها پس از یک بار استفاده دور انداخته شده و یا سوختانده می‌شود که صحت انسان، تنوع زیستی و هر ایکوسیستم را از قلهٔ کوه تا اوقیانوس آلوده می‌کند.

سازمان ملل متحد گفته که برای مبارزه با این مشکل حکومت‌ها، شرکت‌ها و سایر ذینفعان باید اقدامات خود را برای حل این بحران‌ها با استفاده از دانش و راه‌ حل‌های موجود افزایش داده و سرعت بخشند.

اعلامیه گفته است، برای نگهداشتن گرمایش زمین در زیر ۱،۵ درجه حرارت در این قرن، باید انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ به نصف کاهش یابد.