سازمان ملل: آموزش نمیتواند متوقف بماند؛ «خشونت در برابر کودکان را متوقف کنید!»

تصویر آٰرشیف: تعدادی از دختران دانش آموز

یکی از نهادهای آموزشی سازمان ملل متحد می‌گوید، افغانستان در جمع کشورهایی است که در آن موارد تخلفات جدی علیۀ کودکان در آن مستند شده است.


در اعلامیۀ برنامۀ "آموزش نمی‌تواند منتظر بماند" سازمان ملل متحد که روز گذشته در ویب سایت این سازمان نشر شده، بر آموزش دختران و پسران تأکید شده و خواستار توقف هرچه سریعتر حملات بر کودکان شده است.

در این اعلامیه از همه طرف‌ها خواسته شده که تعهدات درج شده در کنوانسیون حقوق کودک را بپذیرند تا اطمنان حاصل شود که دختران و پسران در همه جا می‌توانند بدون ترس و خشونت به ظرفیت‌های کامل خود برسند.

در اعلامیه آمده است که باید حقوق بشر کودکان در همه جا محافظت شود و بر اساس کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک، آنها از جنگ، کشتار، خشونت جنسی، آدم ربایی و سایر مشکلات دور بمانند.

طالبان تا هنوز با وصف خواست ها و فشار های زیاد حاضر نشده اند دروازه های صنوف بالاتر از ششم را به روی دانش آموزان دختر باز کنند

در اعلامیۀ برنامۀ"آموزش نمی‌تواند منتظر بماند"به نقل از یاسمین شریف، رئیس اجرایی این برنامه آمده است، هر کودکی حق زندگی دارد و حکومت‌ها باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که کودکان زنده می‌مانند و با ظرفیت کامل خود رشد می‌کنند.

این اعلامیه خواستار جلوگیری فوری از انواع حملات و فشارها بر کودکان شده است، اما افغانستان تنها کشوری در جهان است که مکاتب دخترانۀ بالای صنف ششم در آن به گونۀ عمدی بسته شده است.

در یک نوار ویدیویی که در شبکه های اجتماعی پخش شده است٬ گروهی از دختران دانش آموز را نشان می دهد.

یکی از دختران دانش آموز: آرزوی زیاد دارم درس بخوانم و داکتر شوم

تاریخ و مکان دقیق ضبط این ویدیو مشخص نیست، اما برخی از دختران درد دل خود را با زبان شعر در یک صنف درسی بیان می‌کنند و برخی از آنها گریه می‌کنند.

کسانی که این ویدیو را در شبکه‌های اجتماعی نشر کرده اند، نوشته اند، این ویدئو مربوط به دختران صنف ششم است که در سال آینده باید به صنف هفتم بروند، اما ظاهراً آنها برای آیندۀ نامعلوم‌شان اشک می‌ریزند.

طالبان شماری از فعالین مدنی و آموزشی از جمله مطیع الله ویسا فعال حقوق آموزش کودکان را بازداشت کرده اند

در همین حال ناهیده، دانش‌آموز صنف ششم در کابل نیز پس از فراغت از این صنف، نگران سرنوشت خود است.

او به رادیو آزادی گفت، می‌خواهد که در آینده داکتر شود، اما پرسش‌گونه می‌گوید که اگر طالبان به او اجازۀ مکتب رفتن را ندهند، آرزویش چگونه برآورده خواهد شد؟

"آرزوهای زیاد داشتم پشت محیط و درس‌های مکتب دق می‌شوم، می‌خواهم که صنف هفتم را هم بخوانم و در آینده داکتر شوم."

دختران افغان در حالی با زور و فشار از رفتن به آموزش منع می‌شوند که یکی از بنیادهای آموزشی سازمان ملل متحد در اعلامیه‌ای نوشته است، افغانستان در جمع کشورهایی است که بیشترین موارد تخلفات جدی علیۀ کودکان در آن مستند شده است.


از وزارت معارف حکومت طالبان در مورد گشایش مکاتب دخترانۀ بالای صنف ششم پرسیدیم، اما سخنگوی آن پاسخی نداد.

این وزارت پیش از این گفته بود که تصمیم نهایی در این بارۀ توسط ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان گرفته می‌شود.

علاوه بر ممنوعیت از تحصیل و آموزش دختران، افغانستان یکی از کشورهایی است که کودکان در آن کارهای شاقه را انجام می‌دهند و بر اساس گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد، از آنها در جنگ‌ها نیز استفاده می‌شود.