اوکراین و امریکا شواهد دست داشتن روسیه در تخریب بند آب خرسون را منتشر کردند

انفجار بند آب در خرسون اوکراین منجر به آبخیزی های فراوان و تهدیدات جدی بر منطقه وسیعی شده است که اکثرآ غیر نظامیان در آن زنده گی می کنند.

اطلاعات تازه استخبارات اوکراین و امریکا، شواهدی را قوی تر می سازد که دست داشتن روسیه را در منفجر کردن بند برق نووا کاخوفکا در منطقه جنوبی خرسون ثابت می کند.

این بند بزرگ صبح سه شنبه منفجر شد و پس از این رویداد، منطقه بزرگی با خطر آبخیزی و سیلاب روبرو گشت.

هزاران تن هم مجبور شدند خانه ها و مناطق شانرا ترک کنند.

اداره خدمات امنیتی اوکراین می گوید که آن مکالمۀ تیلفونی نیرو های امنیتی روسیه را ثبت کرده که دست داشتن مسکو در منفجر کردن بند نووا کاخوفکا را ثابت می کند.

این اداره به روز جمعه (۹جون) در صفحه تیلیگرامش، مکالمۀ صوتی را نشر و ادعا کرد که این گفتگو میان پرسونل امنیتی روسیه صورت گرفته و تائید می کند که انفجار بند، کار گروه تخریبگری بود که هدفش جلوگیری از پیشروی های اردوی اوکراین است.

در نتیجه افزایش سطح آب و سرازیر شدن آب به مناطق مسکونی٬ هزاران تن مجبور به ترک خانه های خود شده اند

تا هنوز منابع مستقل، دقیق بودن این مکالمه را تائید نکرده اند.

روسیه دست داشتن در عملیات تخریب بند آب را رد کرده است

به ادعای اوکراین، در مکالمه صدای یک مامور امنیتی روسیه شنیده می شود که گفته است، انفجار را اوکراین انجام نداده بلکه کار یک گروه تخریبگر خود روسیه است.

در شبکه های اجتماعی به نقل از واسیلی مالیوک مسئول خدمات امنیت اوکراین هم آمده که گفته است، روسیه با منفجر کردن بند نووا کاخوفکا به صورت قطعی ثابت کرد که تهدید بزرگ برای تمامی جهان متمدن است.

روسیه منفجر کردن این بند را کار خود اوکراین می داند اما در این مورد شواهدی ارائه نکرده است.

همزمان با این یک مقام امریکایی به روزنامه نیویارک تایمز گفته اند که یک ماهواره استخباراتی اینکشور، لحظۀ انفجار در بند نووا کاخوفکا را ثبت کرده است.

به گفتۀ این مقام، ماهواره امریکا همزمان با انفجار، درجه گرمای پس از رویداد را نیز ثبت کرده است.

محلی که در آن بند برق نووا کاخوفکا موقعیت دارد، از هنگامی که روسیه تهاجم نا موجه اش را در فبروری سال ۲۰۲۲ بر اوکراین آغاز کرد، در کنترول مسکو بود.

این بند در تامین برق، آب زراعتی و آب آشامیدنی کریمیا و مناطق جنوبی اوکراین نقش خیلی مهم داشت.