نشریۀ دیپلومات: پلان انتقال پناهجویان افغان به فلیپین٬ جنجال سیاسی بر انگیخته است

پناهجویان را که ایالات متحده و متحدین آن از افغانستان بیرون کشیده اند٬ اکثرا در کشورهای مانند امارات متحده و قطر مستقر شده اند.

نشریۀ دیپلومات

  • نشریۀ دیپلومات در مطلبی به بحث های مجلس سنای فیلیپین در بارۀ جا به جایی موقت پناهجویان افعان در آن کشور پرداخته است.

در مطلب می خوانیم که پیشنهاد ایالات متحده برای اسکان موقت ده ها هزار پناهجوی افغان در فیلیپین جنجال سیاسی را به همراه داشته است.

بسیاری این افعان ها قبلاً برای حکومت ایالات متحده کار کرده بودند.

در مطلب دیپلومات آمده است که در صورت توافق فیلیپین با پیشنهاد رسمی ایالات متحده ، دستکم ۵۰ هزار افغان به زودی برای حد اقل دو ماه تا دریافت ویزای خاص مهاجرت امریکا در فیلیپین جا به جا خواهند شد.

به نوشتۀ نشریه ، کامالاهریس معاون رئیس جمهور ایالات متحده در اکتوبر پارسال در جریان سفر به مانیلا با مقام های فیلیپینی در بارۀ این پیشنهاد بحث کرده بود.

گفته شده است که حکومت فیلیپین هنوز با دقت این پیشنهاد را زیر بررسی دارد و انتظار می رود که در ماه آینده در مورد آن تصمیم اتخاذ کند.

در همین حال چندین سناتور و همچنان معاون رئیس جمهور و مقام های امنیتی فیلیپین در پیوند به این پروسه سوالاتی را در مورد هزینه ، امور لوژستیک و پیامد های بالقوۀ آن به امنیت ملی مطرح کرده اند.

ایمی مارکوس ، رئیس کمیتۀ امور خارجی مجلس سنای فیلیپین و خواهر رئیس جمهور آن کشور بررسی را در مورد این پیشنهاد آغاز کرده و در این باره که به گفته اش برخی از پناهجویان ممکن است با طالبان و القاعده ارتباط داشته باشند٬ ابراز نگرانی کرده است.

انترنشنل بزنس تایمز

  • نشریۀ بریتانیایی انترنشنل بزنس تایمز مطلبی را در مورد واکنش سازمان ملل متحد به ادامۀ محدودیت هایی طالبان بر زنان و دختران در افغانستان نشر کرده است.


در آغاز مطلب به نقل از ملل متحد گفته شده است که این سازمان کارمندان مرد را جایگزین کارکنان زن در دفتر هایش در افغانستان نخواهد ساخت.

نشریه می نویسد که پس از آنکه طالبان در ماه اپریل زنان را از کار در دفتر های ملل متحد در افغانستان منع کردند ، کارمندان زن این سازمان در افغانستان از خانه کار می کنند.

بر اساس مطلب ، سازمان ملل متحد به کارمندان مرد این سازمان نیز گفته است که کار های غیر ضروری را غیرحضوری انجام دهند.

روزا اوتنبایوا نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد در افغانستان در سخنرانی در نشست شورای امنیت این سازمان به روز چهارشنبه گفت که حاکمان فعلی افغانستان در بارۀ این ممنوعیت وضاحت ارائه نکرده اند و در زمینۀ لغو آن نیز اطمینان نداده اند.

اوتنبایووا گفته است تا زمانیکه طالبان فرمانهای خود در مورد وضع محدودیت ها بر زنان و دختران را لغو نکنند، به رسمیت شناخته شدن حکومت شان تقریباً ناممکن خواهد بود.

طالبان پس از بازگشت به قدرت در اواسط ماه آگست سال ۲۰۲۱ میلادی ، دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کردند.

طالبان در اواخر ماه دسمبر سال گذشته ، پوهنتون ها را نیز به روی دختران در افغانستان بسته کردند.

روزنامۀ انترنشنل بزنس تایمز می نویسد که تقریباً ۸ میلیون دختر در افغانستان نمی توانند که به مکتب بروند اما به گفتۀ نویسنده ، گام هایی که بتواند باعث لغو محدودیت های طالبان بر آموزش زنان شود برداشته نشده است.