لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

نشریه لانگ وار ژورنال: برخی از اعضای شبکه القاعده در حکومت طالبان کار می‌کنند


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

نشریه امریکایی لانگ وار ژورنال

  • نشریه امریکایی لانگ وار ژورنال، ادعا کرده که تعدادی از اعضای القاعده در حکومت طالبان، خدمت می کنند.

لانگ وار ژورنال در ادامه مقاله مدعی است که از جمله در سمت های والی کاپیسا و نورستان، معاون عمومی ریاست استخبارات و آمریت تعلیم تربیه وزارت دفاع طالبان، اعضای القاعده کار می کنند.

رادیو آزادی موضوع را با ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در میان گذشته ، اما تا تهیه این گزارش٬ وی در این مورد تبصره یی نکرده است.

اما ذبیح الله مجاهد گزارش نهم ماه جون کمیتهٔ نظارت و بررسی تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را رد کرد.

در گزارش تیم بررسی و نظارت بر تحریم های سازمان ملل متحد از ادامهٔ روابط طالبان با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده و طالبان پاکستانی، خبر داده شده است.

حکومت طالبان در اعلامیه‌ای این گزارش شورای امنیت را یک‌جانبه، نامتوازن و دور از واقعیت خوانده‌ است.

تیم ارزیابی و نظارت بر تحریم های سازمان ملل متحد بررسی کرده که "روابط بین طالبان و القاعده نزدیک باقی مانده و القاعده در افغانستان تحت کنترول طالبان پناه گاه های امن دارد و از رژیم طالبان حمایت می کند.

ایمن الظواهری رهبر پیشین شبکه القاعده در ۳۱ جولای سال ۲۰۲۲ در حمله طیاره بی سرنشین امریکا در شهر کابل کشته شد.

روزنامه گاردین

  • روزنامه گاردین مقاله ای در مورد پناهجویان افغان در بریتانیا به نشر رسانده است.

گاردین به نقل از مقام های بریتانیایی در این مقاله نوشته که هزاران افغان که از طریق یک برنامه ویژه به بریتانیا انتقال یافته اند، در تابستان امسال از هوتل های شان اخراج شده و اسکان مجدد شان هم تا هنوز معلوم نیست .

به نوشته این روزنامه بریتانیایی، این افغان ها که تعداد شان به ۸ هزار نفر می رسد، بر اساس مهلت تعیین شده تا ماه آگست سال ۲۰۲۳ باید هوتل های شان را ترک کنند.

این افغانها، پس از حاکمیت مجدد طالبان در ماه آگست سال ۲۰۲۱ با شعار «عملیات استقبال گرم» از افغانستان، به بیرون انتقال یافتند.

گاردین این معلومات سری را از نشست اضطراری مقام های بریتانیایی که روز پنجشنبه برگزار شده بود، نشر کرده است.

به نوشته گاردین، مقامات بریتانیا مصمم اند تا پناهجویان افغان را از هوتل ها بیرون کنند، در حالی که حکومت در تامین اسکان پناهجویان با مشکل مواجه است.

از سوی دیگر، نگهداری هزاران پناهجو در هوتل ها، پروژه پرهزینه برای بریتانیا است، زیرا که به گفته گاردین، هزینه روزانه پناهجویان در هوتل ها به شش میلیون پوند می رسد.

به نوشته گاردین، در جلسه روز پنجشنبه همچنان این موضوع بحث گردید که چگونه برای ۵۰ هزار پناهجوی زمینه بودو باش در هوتل های ارزان قمیت، فراهم کند.

این نشست با حضور قراردادی های خصوصی وزارت داخله برگزار شده بود.

به گزارش گاردین، تعدادی از سازمان های حقوق بشری از سیاست های ریشی سوناک صدراعظم بریتانیا در قبال پناهجویان انتقاد کرده اند.

XS
SM
MD
LG