فرمان تازهٔ طالبان به زنان کارمند امور مهاجرین در بولدک کندهار؛ « تا امر ثانی در خانه بمانید!»

تصویر‌آرشیف

مقام های طالبان در ولایت کندهار، در یک نامۀ تازه دستور داده اند که تمامی زنان کارمند در موسسه ها که با ریاست امور مهاجران و عودت کننده های ولسوالی سپین بولدک کار می کنند، تا اطلاع بعدی در خانه باشند.

خبرگزاری رویترز یک نسخه از این نامه را دریافت کرده که در آن یک سخنگوی طالبان در کندهار، محدودیت تازه بر زنان کارمند در ولسوالی سپین بولدک را تائید کرده است.

این اقدام طالبان در برابر زنان کارمند با وجود در خواست شورای امنیت سازمان ملل متحد که چهارشنبه گذشته، وضعیت بانوان در افغانستان را نگران کننده عنوان کرد، به اجرا گذاشته شده است.

روزا اوتنبایوا نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان

روزا اوتنبایوا نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان در این نشست گفت که محدودیت های طالبان بر کار و آموزش زنان و دختران در افغانستان تقریباً هر امکان به رسمیت شناخته شدن حکومت آنها را از بین می برد.

"در بحث های منظم با حاکمان فعلی افغانستان ما در مورد مشکلاتی به وضاحت صحبت میکنیم که آنها با صدور فرمانها، محدودیتها برای خود ایجاد کرده اند. به ویژه در برابر زنان و دختران. ما به آنها واضح ساخته ایم تا هنگامی که این فرمانها نافذ اند، تقریباً دور از احتمال خواهد بود که حکومت آنها از سوی کشورهای عضو جامعه جهانی به رسمیت شناخته شود."

دستور تازه طالبان، امور عملیات موسسه های مدد رسانی را متاثر می سازد

ریاست امور مهاجرین طالبان در ولسوالی سپین بولدک کندهار در اعلامیه تازه گفته که موسسه های همکار در امور پناهجویان، اصولی را در هم شکسته اند که از آنها خواسته شده بود.

ماه گذشته، مقام های طالبان در کندهار، در دیدار با یان ایگلند رئیس شورای مهاجرت ناروی پذیرفته بودند که زنان در موسسه های مددرسانی این ولایت کار کرده می توانند.

بیشتر در این باره: یان ایگلند: زنان کارمند شورای پناهنده‌گان ناروی در ولایت قندهار به کار برگشته اند

ایگلند سپس در تویتر گفت که کارمندان زن در موسسه های غیر دولتی در کندهار به کار آغاز کرده اند.

تا اکنون شورای مهاجرت ناروی در مورد وضع محدودیت تازه در ولسوالی سپین بولدک چیزی نگفته است.

طالبان فعالیت زنان کارمند سازمان ملل متحد در افغانستان را نیز منع کرد کرده اند

یک سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد (اوچا) گفته است، رهنمود ها برای آنها واضح است اما اینکه چرا به گفته او باز بر کار زنان محدودیت وضع شده، باید وضاحت داده شود.

خبرگزاری رویترز می گوید که دستور تازه طالبان، امور عملیات موسسه های مدد رسانی را متاثر می سازد.

در ادامه گفته شده که موسسه های غیر دولتی می خواهند جلو بحران بشری در افغانستان را بگیرند و برای تطبیق برنامه های مدد رسانی به کارمندان زن نیاز دارند تا بر اساس منشور سازمان ملل متحد، به شمول بانوان، کمک ها برای همه فراهم شوند.

طالبان نزدیک به هفت ماه پیش به جامعه جهانی تعهد سپردند که اصول و لایحۀ را در مورد کار زنان در موسسه های غیر دولتی تهیه و تدوین می کنند، اما تا هنوز اقدامی برای آن صورت نگرفته است.