لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۸

حکم تازهٔ وزارت تحصیلات عالی طالبان: از دختران دانش آموز طور آنلاین امتحان اخذ شود


تصویر آرشیف: شماری از دختران دانش آموز پوهنتون پکتیا
تصویر آرشیف: شماری از دختران دانش آموز پوهنتون پکتیا

حکومت طالبان از همه پوهنتون‌های خصوصی خواسته که دفاع منوگراف و امتحان آخر سمستر هشتم محصلین دختر را بگونه آنلاین از آنان اخذ کنند.

در مکتوب وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان که یک کاپی آن به رادیو آزادی رسیده آمده، تنها محصلین دخترِ شامل این برنامه شده می‌توانند که یا دفاع منوگزاف‌شان باقی مانده یا هم امتحان سمستر آخر شان.

هرچند در مکتوب جزئیات زیاد داده نشده، اما گفته شده این کار باید تا ختم سمستر خزانی سال ۱۴۰۲ امسال به گونه آنلاین انجام شود.

در این مکتوب در مورد پوهنتون‌های دولتی و امتحان دیگر سمسترها چیزی گفته نشده است.

مسئولین اتحادیه پوهنتون‌های خصوصی و یک تعداد استادان با تأیید این مکتوب می‌گویند از این اقدام استقبال می‌کنند، اما انتظار دارند که برای دوام روند تحصیلی راه حل منطقی جستجو شود.

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان حکم تازه را به همه نهاد های تحصیلی افغانستان فرستاده است
وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان حکم تازه را به همه نهاد های تحصیلی افغانستان فرستاده است

عبدالصبور غفوری استاد یکی از پوهنتون‌های خصوصی در کابل به رادیو آزادی گفت:

"این حق دختران است، هرچند که منع شده اند، اما نباید این‌گونه شود، اکنون هم دخترانی‌که چهار سال زحمت کشیدند یا حالا این تصمیم را دارند، تصمیم خوبی است ما استقبال می‌کنیم و خوشحالیم، اما آرزومندیم راه منطقی برایش جستجو شود، باید دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها به روی همه دختران برای همیشه باز شود."

محمد کریم ناصری مسئول مطبوعاتی اتحادیه پوهنتون‌های خصوصی می‌گوید از طریق همان سیستم آنلاینی که قبلاً پوهنتون‌های خصوصی درس می‌دادند، دفاع منوگراف و امتحان محصلین دختر گرفته می‌شود.

مهرو یکی از محصلین: ما امتحان می دهیم و فارغ میشویم اما هیچ تضمینی نیست که شامل کار شویم

ناصری به رادیو آزادی گفت:

"مکتوب به گونه رسمی با ما و همه پوهنتون‌های خصوصی شریک شده، همه آن دخترانی‌که در سمستر آخر بودند و تحصیل آنان منع شده بود آنان می‌توانند بگونه آنلاین امتحان خود را بدهند و دفاع منوگراف و تیزس کسی‌که باقی مانده می‌توانند دفاع کنند، ما پوهنتون‌های خصوصی سیستم آموزش آنلاین داریم این جریان از همان طریق شروع می‌شود."

برخی محصلین پوهنتون‌ها می‌گویند این خبر خوبی است، اما چه ضمانتی است که بعد از این امتحان و دفاع منوگراف اجازه ادامه تحصیل و کار برای‌شان داده شود.

مهرو محصل سال چهارم پوهنزی ژورنالیزم پوهنتون رنا در کابل که از ماه دسمبر سال گذشته میلادی تا کنون منتظر دفاع منوگراف خود است به رادیو آزادی گفت:

" هم خوب است هم خوب نیست، خوبی‌اش این‌که تحصیلات خود را به اتمام می‌رسانیم، بدی‌اش این‌که آیا آنان ضمانت می‌کنند برای ما که بعد از دفاع زمینه کار به ما مساعد می‌شود، یا به تحصیلات خود ادامه دهیم، آیا این زمینه را به ما مساعد کرده می‌توانند که همانند گذشته آزادانه کار و تحصیل کنیم."

طالبان از ماه دسامبر سال گذشته میلادی به این طرف به دختران و زنان دانش آموز پوهنتون ها اجازه ادامه تحصیل را نداده اند
طالبان از ماه دسامبر سال گذشته میلادی به این طرف به دختران و زنان دانش آموز پوهنتون ها اجازه ادامه تحصیل را نداده اند

ملینا محصل پوهنزی ژورنالیزم پوهنتون باختر می‌گوید:

"طالبان آمدند و به ما اجازه ندادند امتحان بدهیم، منوگرافم هم مانده است، مشکلات زیاد اقتصادی هم وجود دارد، مشکل برق است، پس بسباری از دختران نمی‌توانند امتحان بدهند، آینده ما نامعلوم است، نمی‌دانم چقدر وقت این وضعیت ادامه پیدا می‌کند."

خواستیم در این مورد دیدگاه وزارت تحصیلات حکومت طالبان را داشته باشیم، اما ضیاالله هاشمی سخنگوی این وزارت به پرسش‌های ما جواب نداد.

پوهنتون‌های خصوصی درحالی مکتوب را در این مورد از وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان بدست آورده اند که امتحان اخیر و دفاع منوگراف محصلین دختر زیادی باقی مانده است.

حکومت طالبان از دسمبر سال گذشته میلادی تا کنون مانع تحصیلات عالی دختران شد.

افزون بر این طالبان بعد از حاکمیت دوباره‌شان در افغانستان محدودیت‌های زیادی بر زنان و دختران وضع کردند، آنان زنان و دختران را از آموزش بالاتر از صنف ششم، به جز از ادارات محدود دولتی از کار در تمام ادارات دولتی و غیر دولتی، کلپ‌های ورزشی، پارک‌های تفریحی و سفرهای طولانی بدون محرم منع کردند.

XS
SM
MD
LG