اندیپندنت: تعداد حملات در افغانستان کاهش یافته اما تلفات غیرنظامیان هنوز هم زیاد است

تصویر آرشیف: یک بانوی جوان که در انفجار بم در کابل جراحت برداشته شده است توسط کارمندان صحی به شفاخانه انتقال داده میشود

روزنامه اندیپندنت

  • روزنامه اندیپندنت به گزارش دفتر معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان ( یوناما ) در مورد شمار تلفات غیرنظامیان در اثر خشونت ها در افغانستان تحت حاکمیت طالبان پرداخته است.

روزنانه به نقل از این گزارش، شمار غیرنظامیان را که از اواسط ماه اگست ۲۰۲۱ تا آخر ماه می ۲۰۲۳ در افغانستان کشته و زخمی شده اند، ۳۷۷۴ تن خوانده است.

در ادامه می خوانیم، با آن که شمار کشته و زخمی شده ها هنوز هم به چند هزار نفر می رسد اما در مقایسه به سال های قبل٬ این رقم کاهش یافته است.

در گزارش یوناما آمده که در سال۲۰۲۰ نشر شد، در مجموع شمار غیر نظامیان کشته و زخمی شده به ۸۸۲۰ نفر رسیده بود که از آن جمله ۳۰۳۵ تن کشته شده ها بودند.

اندیپندنت باز هم به نقل از این گزارش نوشته که بیشتر حملات در افغانستان زیر سلطه طالبان در مناطق پر جمعیت، عبادتگاه ها، مکاتب و بازارها رخ داده اند که در آن ۹۲ زن و ۲۸۷ کودک جان های شانرا از دست داده اند.

گروه داعش مسئولیت بیشتر حملات را به عهده گرفته است.

در ادامه میخوانیم، پس از برگشت طالبان به قدرت، تعداد حملات کاهش یافته اما در این حملات شمار تلفات غیرنظامیان بیشتر شده است.

به باور روزنامه، این حملات در زمانی صورت گرفته که افغانستان درگیر بحران اقتصادی سراسری است.

سازمان ملل متحد گفته در حالی که افغانستان با برگشت طالبان به قدرت، با کاهش شدید بودیجه تمویل کننده ها رو به رو است، قربانیان برای دسترسی به حمایت طبی، مالی و روانی از سوی حکومت طالبان تلاش می کنند.

نشریه آنلاین ریلیف ویب

  • نشریه آنلاین ریلیف ویب که مربوط ملل متحد است به روز سه شنبه گزارشی را در مورد وضعیت مناطق روستایی افغانستان منتشر کرده است.

در گزارش آمده است که عامل اصلی بحران، تاثیرات اقلیمی و تاثیر دهه ها درگیری و ناکامی حکومتداری است که جوامع روستایی افغانستان قادر به ثبات دوامدار نیستند.

در ادامه می خوانیم که برای مبارزه با بحران های جاری در مناطق دور افتاده افغانستان، کمک های بشر دوستانه اضطراری راه حل نیست بلکه مکانیزم ها و راه حل های دراز مدت در کار است.

ریلیف ویب در گزارشی که منتشر کرده در حالی وضعیت روستا های افغانستان را وخیم خوانده که با وضع محدودیت بر کار زنان در اداره های محلی سازمان ملل متحد از سوی طالبان، روند کمک رسانی به نیازمندان هم به گفته این سازمان متاثر شده است.

سازمان ملل می گوید که نزدیک به ۲۹ میلیون نفر در افغانستان به کمک های بشری نیاز دارند.