ادامهٔ تلاش‌ها برای افغانستان؛ نماینده بریتانیا نگرانی های جهانی را با طالبان در میان گذاشت

در این تصویر به سمت چپ رابرت دیکسن شارژدافیر سفارت بریتانیا برای افغانستان دیده می شود که با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان دیدار کرده است.

شارژدافیر سفارت بریتانیا برای افغانستان می‌گوید، سفرش به کابل نشان دهندهٔ تعهدات بریتانیا برای آیندهٔ مثبت افغانستان است.

رابرت دیکسن پس از سفر به کابل در صفحهٔ تویتر خود نوشته است که آن‌جا در دیدار با مقام‌های طالبان بر موضوعات تحصیل دختران و کار زنان تأکید کرده است.

او گفته است، مقام‌های طالبان برایش در مورد پیشرفت در بخش‌های جلوگیری از مواد مخدر، تأمین امنیت و جلوگیری از فساد گفته اند، اما به‌گفتهٔ او به‌طور واضح به طالبان یادآور شده که در مورد اقدامات‌شان که به گونهٔ تدریجی حقوق اصلی زنان و دختران را از آن‌ها می‌گیرد، عمیقاً نگران هستند.

او همچنان افزوده است :

"ما به فشارهای خود برای زنان و دختران افغان ادامه می‌دهیم، تا به پوتانسیل کامل خود برسند و به شمول طالبان با همه برای یک افغانستان امن و مرفع همکاری می‌کنیم".

طالبان با ورود به کابل در ماه اگست سال ۲۰۲۱ دروازه های مکاتب ثانوی و لیسه دختران را مسدود کردند و بعدا به دختران و زنان اجازه ندادند که به پوهنتون ها بروند

شارژدافیر سفارت بریتانیا برای افغانستان افزوده که این کشور در حال حاضر با بحران شدید بشری در جهان روبه‌رو است، ۲۸ میلیون افغان به کمک‌های بشری نیاز دارند، وضعیت اقتصادی تاریک به نظر می‌رسد که عامل آن نزدیک به یک قرن درگیری و خشک‌سالی است که تغیرات اقلیمی آن را سخت‌تر کرده است.

رابرت دیکسن: ما برای یک افغانستان امن و مرفه به تلاش های خود ادامه می دهیم

پیش از این وزارت خارجه حکومت طالبان در یک اعلامیه در مورد دیدار آقای دیکسن با امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان گفته بود که بریتانیا به بهبود روابط با افغانستان ابراز امیدواری کرده و آقای متقی از آن‌ها خواسته است تا با آن‌ها با اطمینان تعامل کنند.

در اعلامیه همچنان آمده بود، آقای امیر خان متقی بر حل مشکلات افغان‌های مقیم در بریتانیا و آغاز خدمات قونسلی در لندن نیز ابراز امیدواری کرده است.

در همین حال سفارت جاپان در افغانستان در اعلامیه که در مورد دیدار سفیر جاپان و سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان در صفحه‌‌ای تویتراش منتشر کرده گفته است که در این دیدار در کنار تحصیل دختران و کار زنان، بر ایجاد باور دوجانبه میان جامعهٔ جهانی و افغانستان نیز تأکید شده است.

زنان با راه اندازی گردهمایی های اعتراضی در کابل و ولایات افغانستان خواهان رفع محدودیت های وضع شده گردیده اند٬ اما طالبان به این اعتراض ها و خواسته های جامعه جهانی پاسخ مثبت نداده اند.

محدودیت‌ها بر دختران و زنان افغان مشکلی است که کشورهای جهان را در مخالفت با حکومت طالبان قرار داده است.

پس از آغاز حاکمیت دوبارهٔ طالبان در افغانستان، محدودیت‌های زیادی بر زنان و دختران افغان وضع شده است.

از بسته شدن مکاتب تا پوهنتون‌ها به روی دختران و زنان گرفته تا این‌که حکومت طالبان زنان را از کار در بیشتر اداره‌های دولتی و تمامی اداره‌های غیر دولتی منع کرده‌اند و اجازهٔ رفتن به پارک‌های عمومی، ورزشگاه‌ها و حمام‌ها را به آن‌ها نمی‌دهند.

حکومت طالبان در اقدام تازهٔ بر کار آرایشگاه‌های زنانه در کابل و ولایات نیز ممنوعیت وضع کرده است.
هرچند به شمول سازمان ملل متحد، کشورهای مختلف اقدامات حکومت طالبان در برابر زنان را تبعیض‌آمیز و آزار جنسیتی خوانده و از آن‌ها خواسته‎ اند که این محدودیت‌ها را پایان دهند، اما طالبان هنوز از تصمیم‌شان در این زمنیه عقب‌نشینی نکرده‌اند.