لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۹

واکنش‌ها به زندانی شد فعالان مدنی در افغانستان؛ هیدر بار: جرم مطیع الله ویسا چیست؟


تصویر آرشیف: مطیع الله ویسا در یکی از مناطق جنوب افغانستان اطفال را به درس خواندن تشویق کرده و کتاب های رایگان را به ایشان توزیع کرد
تصویر آرشیف: مطیع الله ویسا در یکی از مناطق جنوب افغانستان اطفال را به درس خواندن تشویق کرده و کتاب های رایگان را به ایشان توزیع کرد

هیدر بار مسئول بخش زنان دیده بان حقوق بشرمی‌گوید که آسیب های جنگ طالبان با روند آموزش در افغانستان٬ برای چندین نسل باقی خواهد ماند.

هیدر بار روز چهارشنبه در صفحه توئیتر خود با اشاره به بازداشت مطیع‌الله ویسا٬ فعال حق آموزش دختران و پسران٬ این پرسش را مطرح کرد که جرم ویسا چیست؟

او همچنان نوشته که ویسا برای یک مدت طولانی تلاش کرده تا اطمینان حاصل کندکه کودکان افغان به آموزش دسترسی دارند.

بیشتر از سه ماه میشود که مطیع الله ویسا، رئیس بنیاد راه قلم، توسط طالبان در کابل بازداشت شده است.

هیدربار مسوول بخش زنان در سازمان دیده بان حقوق بشر
هیدربار مسوول بخش زنان در سازمان دیده بان حقوق بشر

حکومت طالبان در آن زمان گفته بود که آقای ویسا فعالیت های خودسرانه و تلاش های ضد نظام انجام می دهد.

با آنکه خانواده مطیع الله ویسا و اعضای نهاد «راه قلم» تا زمان نشر این گزارش به سوالات رادیو آزادی پاسخ ندادند، اما پیش از این برادر آقای ویسا ٬عطا الله ویسا٬ در پیام کتبی به رادیو آزادی گفته است که حکومت طالبان باید به صورت فوری مطیع الله ویسا را از بند آزاد کند.

به گفته وی٬ نگهداشتن مطیع الله ویسا در زندان قابل توجیه نیست.

طالبان میگویند که فعالین را در ارتباط به فعالیت های غیر قانونی ضد نظام٬ بازداشت کرده اند

طالبان برخی از خبرنگاران، فعالان مدنی و نویسندگانی را که به گفته آنها فعالیت های ضد نظام انجام می دادند،بازداشت کرده اند.

یکی از افرادی که ادعا می شود در این میان بازداشت شده حسیب احراری نویسنده، شاعر و نقاش است.

فرشته احراری همسر او به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت٬ حسیب احراری ۳۶ روز پیش در کابل از سوی طالبان بدون دلیل مشخص بازداشت شد و تاکنون از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست:

"همین حالا از اداره شکایات امربالعروف و نهی‌المنکر آمدم و شکایتم را به آنها رساندم، علاوه بر این به خیلی جاها رفتم، حقم را خواستم. متأسفانه هیچ یک از نهادها صدای ما را نشنیده اند، من در حال حاضر در شرایط بسیار سختی قرار دارم."

حسیب احراری نویسنده، شاعر و نقاش
حسیب احراری نویسنده، شاعر و نقاش

ما سعی کردیم نظر حکومت طالبان را در مورد بازداشت آقای ویسا و سایر زندانیان بپرسیم، اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به سوالات رادیو آزادی پاسخی نداد.

اما پیش از این گفته بود که بازداشت شده ها به فعالیت های غیر قانونی و ضد نظام متهم اند٬ اما این دعا ها از سوی خانواده های فعالین بازداشت شده٬ رد شده است.

این در حالی است که شماری از فعالان مدنی و خبرنگاران از جمله مطیع الله ویسا فعال حق آموزش ، مرتضی بهبودی روزنامه نگار افغانی الاصل فرانسوی و حسیب احراری شاعر، نویسنده و نقاش هنوز در زندان طالبان به سر می برند و از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

شماری از نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل متحد بارها از حکومت طالبان خواسته اند تا فعالان مدنی، خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر را هر چه زودتر آزاد کند، اما طالبان این درخواست را نپذیرفته اند.

XS
SM
MD
LG