سیلاب‌زده ها: هیچ کمکی دریافت نکردیم

خانه های ویران شده در اثر سیلاب در یکی از ولایات افغانستان

عزت‌الله، باشندۀ منطقۀ بری ارغندی ولسوالی پغمان ولایت کابل است.

به گفتۀ او، سیل تمام دار و ندار روستای آنان را با خود برده است و آنها در زیر خیمه زندگی می‌کنند.

عزت الله می‌گوید که آنها به کمک فوری نیاز دارند، اما تاکنون هیچ کسی به آنها کمک نکرده است.

او به رادیوآزادی گفت:
"خانه‌ها ویران است، در زیر خیمه زندگی می‌کنیم، به غذا، بسترۀ خواب و لباس نیاز داریم، راه مسدود است، لین برق خراب شده است، ما منتظر کمک هستیم، توان یک هزار افغانی را هم نداریم."

گل نبی ممتاز، باشندۀ ولسوالی چغتو ولایت میدان وردک نیز به رادیو آزادی گفت، ۹۰ درصد زمین‌های زراعتی منطقۀ آنها آسیب دیده است.

اما به گفتۀ وی، تاکنون هیچ ادارۀ مسئول به کمک آنها نه آمده است:
"نه تیم صحی، نه مؤسسات و نه کسی از امارت برای دیدن وضعیت ما نیامدند. نمی‌دانم که این کمبود موسسات است، اختلاف نظر است یا مشکل امنیتی است. خواست ما این است که در اسرع وقت به ما کمک برسد."

با این حال وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان می‌گوید که آنها با همکاری سازمان‌های ملی و بین‌المللی به مناطق سیل زده کمک‌های بشردوستانه فرستاده اند.

شفیع الله رحیمی، سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت:
"در رابطه با این حادثه، وزارت با همکاری سازمان‌های ملی و بین‌المللی کمک‌های بشردوستانه را به مناطق سیل‌زده رسانده و همزمان با بررسی، سلسلۀ کمک‌رسانی نیز ادامه دارد."

سیلاب در ولایت لوگر

از جمعیت هلال احمر افغانی نیز در مورد کمک‌رسانی به سیل زدگان سوال کردیم، اما عرفان الله شریفزی، سخنگوی این نهاد به رادیو آزادی گفت که آنها اجازه ندارند اطلاعات مربوط به این کمک‌ها را به اشتراک بگذارند.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان می‌گوید، بر اثر سیلاب‌های ۲۴ ساعت گذشته دو تن جان خود را از دست داده و پنج تن دیگر ناپدید شده‌اند.

به گفتۀ این وزارت، این سیلاب‌ها در ولایات پروان، بدخشان، میدان وردک، پکتیا، پکتیکا، لوگر، دایکندی، ارزگان و زابل رخ داده است.

این وزارت می‌افزاید که از بیست و نهم ماه سرطان تا چهارم ماه اسد در ۱۴ ولایت کشور در نتیجۀ جاری شدن سیلاب‌ها ۴۸ تن جان باخته و ۵۸ تن دیگر زخمی شده اند، ۶۸۶ راس مواشی تلف شده، یک فارم مرغ آسیب دیده، بیش از ۷۹۹۲ جریب زمین زراعتی و ده‌ها جریب باغ از بین رفته است.