شورای امنیت سازمان ملل: شبکه القاعده و داعش در افغانستان فعالیت های گسترده دارند

تصویر آرشیف: اجلاس اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد

شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌گوید که طالبان و شبکه القاعده همچنان روابط نزدیک خود را حفظ کرده و در حال حاضر اعضای این شبکه به علت تعهد طالبان با جامعهٔ جهانی مبنی بر قطع روابط با گروه‌های هراس‌افگن، مخفیانه در افغانستان فعالیت می‌کند.

کمیتهٔ تحلیل و نظارت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۳۲مین گزارش خود در مورد فعالیت‌های طالبان که روز پنجشنبه منتشر شده، نوشته که القاعده با حمایت مقام‌های بلندپایه طالبان در اداره‌های دولتی طالبان نفوذ کرده و روابط میان طالبان و القاعده بر اساس هماهنگی متقابل است.

این گزارش تازه که بیشتر در مورد ولایت خراسان گروه داعش و شبکهٔ القاعده است، می‌گوید که رهبران القاعده در تلاش هستند تا روابط خود را با گروه‌های مسلح که در افغانستان فعال هستند، اما ریشه خارجی دارند، تقویت کنند.

در این گزارش از اعضای جنبش اسلامی ازبکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و جماعت انصارالله نام برده شده که پیش از این نیز در مورد حضور و فعالیت آن‌ها در افغانستان گزارش شده است.

ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده در ماه جولای سال گذشته در نتیجه حمله یک طیاره بدون سرنشین امریکایی در کابل کشته شد

در گزار گفته شده که القاعده ازین طریق تلاش می‌کند تا نفوذ و پناهگاه‌های امن‌اش را در آسیای مرکزی ایجاد کند.

در این گزارش آمده که شبکه القاعده در حال ایجاد مراکز آموزشی جدید در شرق افغانستان در کنر و نورستان است و این شبکه از افغانستان به‌عنوان پایگاه برای جذب جنگجویان جدید استفاده می‌کند.

شورای امنیت: شبکه القاعده در حال ایجاد پایگاه ها در شرق افغانستان است

در گزارش کمیتهٔ تحلیل و نظارت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، اعضای هسته مرکزی شبکه القاعده در افغانستان میان ۳۰ تان ۶۰ تن و تعداد اعضای آن ۴۰۰ نفر تخمین شده که بر اساس گزارش٬ به شمول اعضای خانواده و حامیان این شبکه به دو هزار نفر می‌رسد.

در این گزارش نگرانی نشان داده شده که اگر بی‌ثباتی در افغانستان رخ دهد، القاعده قوی‌تر خواهد شد.

در حالی‌که حکومت طالبان از سرکوب گروه داعش در افغانستان خبر داده و گفته که آخرین ریشه‌های این گروه مسلح نیز در حال نابودی است، اما در گزارش کمیتهٔ تحلیل و نظارت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، از وجود ولایت خراسان گروه داعش در افغانستان ابراز نگرانی شده و گفته شده که داعش اکنون در برابر طالبان و اهداف بین‌المللی اش به صورت پیچیده عمل می‌کند.

گروه داعش مسوولیت بخش اعظم حملاتی را که در دو سال اخیر در افغانستان صورت گرفته ٬ پذیرفته است

این گزارش، گروه داعش را یک تهدید تازه هراس‌افگنی در افغانستان و منطقه خوانده و در آن آمده که این گروه در حال حاضر روی ظرفیت‌های رو به رشد خود در افغانستان کار می‌کند.

در این گزارش تعداد اعضای گروه داعش و خانواده‌های آن‌ها بین چهار تا شش هزار تن تخمین زده شده و نام رهبر عملیاتی‌ این گروه٬ «مولوی رجب» ذکر شده، اما اطلاعات بیشتری از مولوی رجب در این گزارش داده نشده است.

حکومت طالبان این گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد را رد کرده می‌گوید که "تنظیم القاعده در افغانستان اصلا حضور ندارد".

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به این گزارش روز پنجشنبه در صفحه تویتر اش نوشته که "گزارش‌ها در این مورد نادرست است و طالبان به هیچ‌کسی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان بر ضد امنیت کشور دیگری استفاده کند".

چند روز پیش جو بایدن رئیس جمهور امریکا در یک نشست خبری گفت که القاعده دیگر در افغانستان حضور ندارد.

جو بایدن تأکید کرده که ایالات متحده برای نابودی این شبکه از طالبان کمک خواهد گرفت.

گفتنی‌ست که کشته شدن ایمن‌الظواهری، رهبر شبکه القاعده در کابل به تاریخ ۳۱ جولای ۲۰۲۲ نگرانی‌هایی را در مورد حضور اعضای القاعده در افغانستان ایجاد کرده است.