لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۰

نگرانی پاکستان از «تحریک طالبان پاکستانی» در افغانستان؛ اردو برای مقابله آماده می‌شود


سربازان پاکستانی در یک قرارگاه نظامی نزدیک به سرحد افغانستان
سربازان پاکستانی در یک قرارگاه نظامی نزدیک به سرحد افغانستان

رهبران نظامی پاکستان میگویند که لانه های تحریک طالبان پاکستان ودیگر گروه های دهشت افگن در افغانستان٬ امنیت پاکستان را متاثر کرده است.

اعلامیه اردوی پاکستان می گوید درنشست روز دوشنبه نظامیان ارشد این کشور در مقر قوماندانی اردو در راولپندی حملات اخیر وخسارات وارد شده به نظامیان پاکستان مورد بحث قرار گرفت.

اعلامیه می افزاید که اشتراک کنندگان در این نشست با اشاره به حملات اخیر بر نظامیان پاکستانی گفتند که " پناهگاه های گروه منحل شدۀ طالبان پاکستانی وگروه های مرتبط به آن در کشور همجوار و آزادی فعالیت آنها و رسیدن اسلحه جدید به آنها از عوامل عمدۀ تاثیرگذار بر امنیت درپاکستان است."

دراین نشست بحث های مفصلی دربارۀ آمادگی اردو برای عملیات و آموزش سربازان صورت گرفته است.

بخش اعظم حملات از سوی تحریک طالبان پاکستان بر اردوی پاکستان و تاسیسات آن کشور صورت گرفته است
بخش اعظم حملات از سوی تحریک طالبان پاکستان بر اردوی پاکستان و تاسیسات آن کشور صورت گرفته است

اعلامیه از قول جنرال عاصم منیر می گوید :

" آموزش هدفمند نشانۀ مسلکی بودن ما است وما باید همیشه برای دفاع دربرابر هر تهدید به امنیت ملی خود آماده باشیم."

هفته گذشته ، بعد ازاینکه ۱۲ سرباز پاکستانی درحملات مخالفان کشته شدند اعلامیه نظامیان پاکستانی گفت که پناه گاهای شبه نظامیان در کشور همجوار قابل نگرانی جدی است و اردوی پاکستان پاسخ موثر دربرابر این حملات خواهد داشت.

اردوی پاکستان به این باور است که طالبان پاکستانی در افغانستان به اسلحه و مهمات جدید دست یافته اند

اردوی پاکستان این اتهام را نیز وارد می کند که گویا اتباع افغانستان در این حملات دست دارند.

خواجه آصف وزیردفاع پاکستان نیز چند روز پیش گفت که در افغانستان به دهشت افگنانی پناه داده شده که به گفته وی خون پاکستانی ها را می ریزند.

ولی حکومت طالبان در افغانستان این اظهارات مقامات پاکستانی را به شدت رد کرد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان درپیام روزشنبه خود به بخش مشال رادیو اروپای آزاد گفت:

" این سخن درست نیست.ما نه اجازه سکونت به آنها در اینجا می دهیم ونه هم هرگز اجازۀ فعالیت. ما خود ضرر های جنگ را بهتر می دانیم. ما نمی خواهیم ضرری که به افغانستان رسیده به هیچ کسی برسد. اما این مشکل آنها است. برای حل آنطرف نیز مسئولیت بپذیرد وما به هیچ کسی اجازه نمی دهیم که از خاک ما استفاده کند و از هرطریقی که باشد جلو فعالیت آنها را می گیریم. جلو رفت وآمد آنها را می گیریم. امارت اسلامی مصمم است ومی خواهد این سخن را یقینی سازد که کسی از خاک افغانستان استفاده نکند."

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

در همین حال مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان نیز روز دوشنبه به یک گردهمایی در کابل در این مورد گفت :

" دنیا اکنون حقایق را درک می کند. مانند رئیس جمهور امریکا جوبایدن که در روشنی حقایق پذیرفت کدام خطری از افغانستان به دنیا متوجه نیست .آنها امروز خود اعتراف می کنند که افغانستان خانه امن است. سرحدات آن محفوظ است."

اما در کنار بهبود نسبی در وضعیت امنیتی ، جناح خراسان گروه دولت اسلامی داعش یک درد سر برای طالبان پنداشته میشود.

طالبان هر از گاهی از عملیات خود علیه این گروه در مناطق مسکونی خبر میدهند. و در برخی گزارش ها ادعا شده که طالبان پاکستانی در این اواخر از طریق قاچاقچیان به اسلحه باقیمانده از نیروهای امریکا در افغانستان دست یافته اند و حملات خود علیه نیروهای پاکستان را افزایش داده اند.

مقامات پاکستان و مراکز تحقیقاتی این کشور ادعا می کنند که بعد از برگشت طالبان افغان به قدرت درسال ۲۰۲۱ حملات تروریستی درپاکستان افزایش چشم گیری داشته است.

به اساس یک گزارش احصائیوی نهاد مطالعات بحران و امنیت درپاکستان ، درشش ماه اول سال ۲۰۲۳ میلادی فعالیت های دهشت افگنی در این کشور نسبت به زمان قبلی ۷۹ فیصد افزایش یافت.

XS
SM
MD
LG