پاسخ هنرمندان موسیقی به عملکرد طالبان: موسیقی به مردم خوشی و شادی می آورد

تصویر آرشیف

شماری از آواز خوانان و نوازندگان افغان در واکنش به سوختاندن آلات موسیقی از سوی طالبان می‌گویند که موسیقی جزء از فرهنگ مردم افغانستان است که با آن زندگی مردم مملو از خوشی، عشق و شادی و مثبت اندیشی می‌شود.

به گفتۀ آنان، طالبان می‌خواهند آن خوشی و سرور را از زندگی مردم حذف کنند.

فریده ترانه، یکی از این هنرمندان در صحبت با رادیو آزادی گفت که موضع طالبان در برابر موسیقی، هنر و هنرمند مشخص است.

"آنها می‌خواهند که مردم را در یک دنیای تاریک برای سلطه بیشتر نگهدارند. به نظر من جامعه‌های بیرونی باید وارد عمل شوند و طالبان را از نظر سیاسی، اقتصادی، دیپلوماسی و انواع دیگر تحریم‌ها باید مورد فشار قرار دهند تا نتوانند چنین ظالمانه با فرهنگ و روحیۀ یک کشور و یک مردم بازی بکنند."

میرویس نجرابی، یکی دیگر از آوازخوانان افغان نیز می‌گوید که طالبان با چنین رفتارهایشان نمی‌توانند موسیقی را از ذهن و وجود مردم افغانستان پاک کنند.

اوگفت که این بار اول نیست که طالبان دست به چنین کاری می‌زنند:

"این یک ضایعۀ هنری به شمار می‌رود که خیلی با دشواری‌ها به دست آمده است، هنرمندان خیلی زحمت کشیدند که این چیزها را به افغانستان آوردند یک تعداد آلات موسیقی که ساختۀ خود افغانستان است و کسانی که خلاق آن هستند امکان دارد که سال‌های بعد آنها نباشند و جای آنها را کسی دیگری پر کرده نتواند که آن آلات را دوباره بسازند زیان هنری، اقتصادی و معنوی دارد."

تعدادی از هنرمندان موسیقی محلی افغانستان

در همین حال شماری از نوازندگان که در افغانستان هستند نیز می‌گویند که نمی‌دانند چه کنند و به کجا پناه برند.

یکی از آنان که نخواست نامش فاش به رادیو آزادی گفت:

"امید ما بیخی قطع شده است و دیگر امیدی نداریم در کشوری که هنر ختم شود در آن ملک چیزی دیگری نمی‌ماند به دلیل سوختاندن آلات موسیقی در این روزها بسیار ناراحت هستم که بیست سال همین هنر ما بود حالا نه خط نوشته می‌توانم و کاری دیگری کرده می‌توانم تمام عمر ما به همین کار سپری شده است و حالا یک راه را برای ما پیدا کنند که ما چه کنیم؟"

طالبان بارها موسیقی را حرام اعلام کرده اند.

این درحالیست که سازمان عفو بین‌الملل نیز با نشر توییتی می‌گوید که طالبان از زمان به دست گرفتن قدرت در آگست ۲۰۲۱ به طور فزاینده‌ای آزادی بیان در افغانستان را محدود کرده و بیان هنری و انتقادی را خفه کرده‌اند.

عفو بین‌الملل با اشاره به آتش زدن آلات موسیقی توسط طالبان در هرات افزوده که این کار طالبان یکی از نمونه‌های محدودیت هاست.

طالبان اخیرا در کابل و هرات برخی از آلات موسیقی را به آتش کشیدند

این سازمان تاکید می‌کند که این سیاست‌های توهین آمیز و محدود کننده باید متوقف شود.

هاکف مهاجر سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان به پرسش‌های رادیوآزادی پاسخ نداد، اما پیش از این٬ وزارت مر به معروف با نشر تصاویری از به آتش کشیده شدن آلات موسیقی در توییتی نوشته بود، وسایل و آلاتی که برای "ترویج موسیقی و فساد از آن استفاده می‌شد" را آتش زده‌اند.

این وزارت آلات موسیقی را که به گفته آنها از چند ماه به این سو جمع‌آوری کرده بودند، در روزهای اخیر در ولایات کابل و هرات به آتش کشیدند.

طالبان با آغاز حاکمیت‌ دوباره‌شان در افغانستان موسیقی را حرام دانسته و نشر آن را در رسانه‌ها ممنوع اعلام کرده‌اند و در آخرین مورد هم دستور داده‌اند که مراسم عروسی باید بدون موسیقی برگزار شود. این کار طالبان با واکنش‌های نیز روبه‌رو شده است.