لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

امین الله عالمی موسس و صاحب امتیاز « رادیو ممتاز» در ولایت فاریاب بازداشت شده است


تصویر آرشیف: استدیوی یک رادیوی محلی
تصویر آرشیف: استدیوی یک رادیوی محلی

امین‌الله عالمی مؤسس و صاحب امتیاز رادیو محلی «ممتاز» حدود پنج روز پیش در شهر میمنه‌ ولایات فاریاب از سوی طالبان بازداشت شده است.

هرچند ریاست اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در فاریاب و برخی منابع در این ولایت روز پنجشنبه به رادیو آزادی بازداشت او را تأیید کرده ادعا می‌کنند که علت بازداشت او هیچ ربطی با کار رسانه‌ای اش ندارد، اما مرکز خبرنگاران افغانستان با نگرانی در این مورد می‌گوید علت بازادشت امین‌الله عالمی اگر غیر رسانه‌ای هم باشد باید از راه قانون به آن رسیدگی شود.

این نهاد روز چهارشنبه با نشر اعلامیۀ گفته که آقای عالمی روز شنبه هفته جاری در شهر میمنه از سوی طالبان بازداشت شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان همچنان در اعلامیه‌اش افزوده که "با ابراز نگرانی، موضوع بازداشت امین‌الله عالمی صاحب امتیاز رادیو ممتاز در فاریاب را پیگیری می‌کند و از مسؤلان محلی می‌خواهد در صورتی‌که بازداشت او جنبه شخصی دارد، از راه قانون رسیدگی کنند و اطمینان بدهند به روند کاری این رادیو آسیب نمی‌رسد".

طالبان: امین الله عالمی در پیوند با یک قضیه جنایی بازداشت شده است

اما شمس‌الله محمدی رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در فاریاب روز پنجشنبه با فرستادن پیام نوشتاری به رادیو آزادی می‌گوید، امین‌الله عالمی در پیوند به قضیهٔ جنایی بازداشت شده و دوسیه‌اش به محکمه محول شده‌است.

نشرات رادیو ممتاز بیشتر به مسایل وابسته به زنده گی مردم و کار و فعالیت در ولایت فاریاب تمرکز داشته است.
نشرات رادیو ممتاز بیشتر به مسایل وابسته به زنده گی مردم و کار و فعالیت در ولایت فاریاب تمرکز داشته است.

در همین حال، اتحادیهٔ خبرنگاران افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید، بازداشت آقای عالمی از سوی نهاد آن‌ها بررسی می‌شود.

حجت‌الله مجددی مسئول اتحادیه خبرنگاران افغانستان به رادیو آزادی گفت:

"ما قضیهٔ آقای عالمی را تعقیب داریم، ظاهراً مسئولان ادارهٔ محلی برای ما می‌گویند، کار بازداشت او قضیه شخصی است و به کار رسانه‌اس ربطی ندارد، به هر صورت تلاش داریم که همکار، هم‌مسلک ما آقای عالمی رها شوند."

بر اساس معلومات مرکز خبرنگاران افغانستان، رادیو «ممتاز» حدود ۱۰ سال پیش از سوی امین‌الله عالمی در شهر میمنه مرکز فاریاب تأسیس شده بود که در دورۀ جمهوری مخلوع بیشتر برنامه‌های موسیقی و سرگرمی نشر می‌کرد، اما پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان ترانه‌های مذهبی و یا برخی برنامه‌های شبکه رادیویی سلام وطندار را نشر می‌کند.

از بازداشت امین‌الله عالمی در حالی از سوی طالبان خبر داده می‌شود که به گفته نهادهای حامی خبرنگاران و رسانه‌ها، در حال حاضر سه خبرنگار دیگر نیز در قید طالبان هستند.

طالبان پیش از این نیز گفته اند که بازداشت خبرنگاران و فعالان هیچ ربطی با فعالیت‌های مدنی و خبرنگاری آن‌ها ندارد، اما جزئیات بیشتر در مورد بازداشت و محل نگهداری آن‌ها را با رسانه‌ها شریک نکرده‌اند.

این درحالی‌ست که نهاد «نی»- حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان - می‌گوید، بازداشت خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای بالای کیفیت کار رسانه‌ای و توانایی‌های کار رسانه‌ای تأثیر منفی گذاشته است.

ظریف کریمی مسئول این نهاد به رادیو آزادی گفت:

"ما تعداد از خبرنگاران را شاهد هستیم که مورد بازداشت و یا رفتارهای غیر اصولی در مرکز و ولایات اند، این وضیعت بالای کیفیت کار رسانه‌ها و توانایی کار رسانه‌ای تأثیر منفی گذاشته است، اگر قضیه خبرنگاران مرتبط به موضوعات رسانه‌ایی است باید کمیسیون تخطی خبرنگاری و اگر شخصی و جنایی است باید ادارات امنیتی به آن رسیدگی کنند."

سازمان ملل متحد و نهاد های حقوق بشری تا کنون چندین بار از طالبان خواسته اند تا سایر خبرنگاران و فعالان مدنی را نیز رها کنند.

XS
SM
MD
LG