در جریان دو ماه زمستان گذشته در افغانستان حدود ۲۰۰ هزار رأس مواشی تلف شده است

تصویر آرشیف: بامیان

ادارهٔ غذا و زراعت ملل متحد در گزارش تازۀ خود که به روز جمعه منتشر کرده، گفته که موج سرما بین ماه های دسامبر ۲۰۲۲ تا جنوری ۲۰۲۳ در افغانستان، بین ۷۰ تا ۲۰۰ هزار راس مواشی را تلف کرده است.

در این گزارش آمده است که مالداران هیچ آمادگی با خطرات احتمالی موج سرما در افغانستان نداشتند و از این رو بر علاوۀ محصولات زراعتی، شمار زیاد مواشی‌‌شان را از دست دادند.

در این گزارش با ۱۶ هزار و ۷۰۰ خانواده در ۳۴ ولایت افغانستان مصاحبه شده و از آنها در بارۀ تاثیرات موج سرما و تلفات آن پرسیده شده است.

در این گزارش آمده که موج سرما پائین‌تر از منفی ۲۰ درجه سانتی گراد بوده و ۹۲ درصد خانواده‌ها از تلفات گاو، بز، گوسفند و مرکب‌شان در جریان موج سرما صحبت کردند.

در این گزارش آمده است که ولایات بادغیس، بغلان، فاریاب، غور، هرات، سمنگان و تخار بیشترین تلفات مواشی را در زمستان گذشته داشته اند؛ چون تعداد بیشتر حیوانات در این ولایات نگهداری می‌شوند.

بخش اعظم مواشی در نتیجه سردی هوا در حالی تلف شده اند که مالداران برای نگهداری از گله های مواشی خود محلات مناسب ندارند

با توجه به تلفات مواشی، حدود ۷۶درصد از خانوارها که پس از زیان اقتصادی قادر به خرید احتیاجات زندگی‌شان نیستند و در مقابل ۷۱ درصد فروشات محصولات‌شان کاهش یافته است.

در این گزارش آمده است که در کنار موج سرما خشکسالی و نبود مواد خوراکی برای مواشی سبب شده است که مقاومت مواشی در برابر سردی هوا کاهش یابد.

سازمان غذا و زراعت ملل محتد گفته که حدود ۴۸ درصد خانوارهای مورد بررسی نتوانسته اند که تمام گله‌شان را حفظ کنند و دوباره مواشی بخرند.

در همین حال شماری از مالداران و دهاقین که با رادیو آزادی صحبت کردند نیز می‌گویند که موج سرما از یک سو و خشکسالی از سوی دیگر سبب شد که تلفات مواشی‌شان افزایش بیابد.

یک تن از مالدارن د رولایت فاریاب که نخواست نامش در گزارش منتشر شود به رادیو آزادی گفت:

"در سال گذشته یک زمستان سخت و سردی را پشت سر گذاشتیم، این سبب شد که بسیاری از مالدارها مواشی‌شان را از دست بدهند. شخصاً خود من در حدود ۳۵۰ گوسفند، گاو و شتر را از دست دادم. نه تنها مواشی ما تلف شد بلکه باغ‌ها و درخت‌ها نیز از سردی از بین رفت."

رهیاب، یک تن از مالداران از ولایت پنجشیر می‌گوید که در کنار هوای سرد، خشکسالی سبب شده که مواشی مالداران توسط حیوانات درنده از بین برده شوند:

"متاسفانه همه ساله از اثر سردی هوا و نبودن علوفه و کاه حیوانات را به کوه می‌فرستند، حیوانات را گرگ و پلنگ می‌خورند و مردم محل متضرر می‌شوند، سه تا پنچ حیوان‌شان را همه ساله از این طریق از بین می‌رود ما این تلفات را در منطقه خود داشتیم."

مواشی منبع عاید مالداران در افغانستان است٬ اما رویداد های تلف شدن مواشی خسارات هنگفتی به مالداران وارد کرده است

غوث الله توحید یک مالدار و کشاورز از ولسوالی نوزاد هلمند نیز می‌گوید، سردی هوا سبب تلفات مواشی در این ولسوالی شده است:

" مواشی‌ زیادی از بین رفته است. هم به دلیل هوای سرد و هم به دلیل خشکسالی، در تاریخ چنین خشکسالی را در نوزاد هلمند تجربه نکردیم. سطح آب بسیار و کم پائین آمده است."

او می‌گوید که نگهداری حیوانات در چنین شرایطی مشکل شده است.

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری حکومت طالبان به پرسش‌ها در این باره پاسخ نداد، اما پیش از این اعلام کرده بود که در سال گذشته بیش از ۲۳۵ هزار مواشی در نتیجۀ سردی هوا و بارندگی‌های شدید تلف شده اند.

اخیراً دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) هم در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که در فهرست کشورهایی که در معرض تهدید تغییرات آب و هوا قرار دارند، افغانستان در رتبۀ چهارم جا گرفته است.