امیرخان متقی: از قلمرو افغانستان بر ضد هیچ کشور استفاده نمیشود

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

همزمان با تهدید‌های امنیتی به وجود آمده در پاکستان و ادعاهای مقام‌ها و سیاسیون پاکستان، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان ادعا کرده که هیچ خطری از افغانستان متوجه جهان نیست.

متقی در گفتگو با تلویزیون الجزیره که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان ناوقت روز جمعه آن را در صفحهٔ توییتراش منتشر کرده، گفته است، با گذشت دو سال از حاکمیت طالبان در افغانستان، تا کنون به هیچ یک از کشورهای منطقه و جهان تهدید ایجاد نشده است:

"خاک افغانستان برضد هیچ کشوری نه استفاده می‌شود و نه هم ما برای کسی اجازه می‌دهیم که او از خاک ما بر ضد کشورهای دیگر استفاده کند، این که کسی نگرانی دارد و چه نوع نگرانی دارد، می‌توانند هر از گاهی با ما شریک کنند."

امیرخان متقی در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که مولانا فضل‌الرحمن، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان حامی و پیشتیبان طالبان به روز جمعه گفت، حکومت پاکستان باید از طالبان بخواهد که در خاک‌شان جلو کسانی را بگیرند که به گفتهٔ او، در افغانستان پناه گرفته و برضد پاکستان حملاتی را انجام می‌دهند.

او از گروه خاصی نام نبرده است.

مولانا فضل الرحمن

مولانا فضل الرحمن که در یک جرگهٔ قبایلی صحبت می‌کرد، این را نیز گفت که هر دو کشور باید برای جلوگیری از هراس‌افگنی یکجا کار کنند.

مولانا فضل‌الرحمن این اظهارات را درحالی مطرح کرده که یکشنبهٔ گذشته در حمله‌ای که در یکی از جلسات حزب‌اش در باجور خیبرپشتونخواه رخ داد و مسئولیت آن را گروه داعش به عهده گرفت، ۶۳ تن کشته شده‌اند.

پیش از این نیز به شمول ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، مقام‌های مختلف طالبان ادعاها مقام‌های پاکستانی در مورد استفاده از خاک افغانستان در ناامنی‌ها پاکستان را رد کرده‌اند، اما در مورد اظهارات مولان فضل‌الرحمن هیچ واکنشی نشان نداده‌اند.

در همین حال محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان در یک سخنرانی برای فرماندهان و نیروهای این وزارت گفته که اگر کسی برای جهاد به خارج از افغانستان برود، جنگ او جهاد نیست.

او در این کلپ صوتی که از طریق تلویزیون ملی تحت کنترل حکومت طالبان به تاریخ ۵ آگست منتشر شد، از نیروهایش می‌خواهد که کاری نکنند که به گفتهٔ او به نظام و منافع آن‌ها آسیب وارد کند:

"اکنون امر امیر است، اطاعت آن واجب است، فرض و لازم است، کسی که به نیت جهاد بیرون از افغانستان می‌رود، جهاد و جهاد شمرده نمی‌شود، این رساله را شما ببینید، زمانی که امیر مجاهدین‌اش را از جنگ منع کرده باشد و آن‌ها باز هم به جنگ ادامه بدهند، این جنگ؛ جنگ است، جهاد نیست."

محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان

معلوم نیست نیروهای حکومت طالبان برای جنگ از افغانستان به کدام کشور رفته‌اند، اما به تاریخ ۲‌ام جولای حنا ربانی کهر، وزیر دولت پاکستان در امور خارجه به رسانه‌ها گفت که برخی شواهدی را به سفارت طالبان در پاکستان سپرده است که نشان می‌دهد، در تعدادی از رویدادهای مشخص امنیتی افغان‌ها دست دارند.

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان پس از سفر با رئیس ستاد ارتش این کشور به پیشاور، در یک اعلامیه ادعا کرد که به تاریخ ۱۲ام جولای در حمله بر یک پاسگاه نظامی در ایالت بلوچستان افغان‌ها دخیل بوده‌اند.

زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجهٔ پاکستان نیز ادعا کرده بود که سه مهاجم این حمله افغان‌ها بوده‌اند.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در آن زمان این ادعاها را در صفحۀ توییترش‌ رد کرده بود.