لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۱

نمایندهٔ پاکستان با نمایندهٔ سازمان ملل در مورد به رسمیت شناختن حکومت طالبان گفتگو کرد


آصف علی درانی نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان
آصف علی درانی نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان

آصف درانی، نمایندۀ ویژۀ پاکستان در امور افغانستان می‌گوید که در دیدار با فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ کنندۀ ویژۀ دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان، در مورد به رسمیت شناختن حکومت طالبان گفتگو کرده است.

آصف درانی به تاریخ ۲۵ جولای در توییتر خود نوشت که در این دیدار در بارۀ مخفیگاه‌های طالبان پاکستانی، حقوق زنان، تحریم‌های بانکی، پول‌های منجمد شده و بحران بشری گفتگو کرده است.

فریدون سینیرلی اوغلو در سفر خود به اسلام‌آباد با حنا ربانی کهر، وزیر دولت در امور خارجی پاکستان نیز دیدار و گفتگو کرده و در این دیدار دو طرف بر حمایت مستمر اقتصادی مردم عام افغانستان به ویژه دختران و زنان تأکید کردند.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان در توییتر خود نوشت که طرف پاکستان نیز قول داده است که با جامعۀ جهانی در افغانستان همکاری کند.

مقامات پاکستانی در حالی با هماهنگ کنندۀ دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد به رسمیت شناختن حکومت طالبان گفتگو می‌کنند که پیش از این برخی از مقام‌های پاکستان از جمله لوی درستیز اردوی پاکستان و وزیر دفاع این کشور، حکومت طالبان را متهم کرده بودند که در برابر تحریک طالبان پاکستانی که در افغانستان فعال هستند و از این کشور حملاتی را در پاکستان سازماندهی می‌کنند، اقدامی نمی‌کند.

سمیع یوسفزی
سمیع یوسفزی

سمیع یوسفزی، یکی از تحلیلگران می‌گوید که در حال حاضر بین پاکستان و طالبان تنش وجود دارد، اما بخاطر روابط قبلی پاکستان با طالبان، این کشور به طالبان نشان می‌دهد که از آنها حمایت می‌کند تا در سطح جهانی به رسمیت شناخته شوند:

«پاکستان می‌خواهد به طالبان افغانستان نشان دهد که ما هنوز با شما همدردی می‌کنیم و تلاش می‌کنیم راهی با جهان پیدا کنیم، اما طالبان افغانستان تمایل جدی برای به رسمیت شناختن ندارند، زیرا اگر آنها نگران به رسمیت شناختن می‌بودند مشکلاتی را که برای افغانها ایجاد کرده اند، حل می‌کردند. اما به نظر نمی‌رسد که جامعۀ بین‌المللی تمایل شدیدی برای به رسمیت شناختن آنها داشته باشد."

زردشت شمس، دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان می‌گوید که پاکستان وضعیت کنونی افغانستان را به نفع خود می‌داند و با آنکه آشکارا از حکومت طالبان در افغانستان ناراضی است، اما با آن هم از آدرس افغانستان مطمئن است.

آقای شمس به رادیو آزادی گفت:

"وضعیت کنونی افغانستان به نفع پاکستان است. افغانستان منزوی از جهان، بی‌ارتباط و وابسته به پاکستان هدف پاکستان بود که ده‌ها سال برای رسیدن به آن سرمایه گذاری کرده بود. بنا بر این پاکستان از وضعیت کنونی افغانستان راضی است."

شفیق همدرد
شفیق همدرد

شفیق همدرد، یکی دیگر از تحلیلگران افغان می‌گوید که پاکستان از یک سو حکومت طالبان را به عنوان یک تهدید منطقه‌ای برای خود و دیگران معرفی می‌کند و همچنین خواستار به رسمیت شناختن آن است که نشان می‌دهد پاکستان همواره سیاست متضاد را در قبال افغانستان دنبال کرده است.

"در ۴۰ سال گذشته مخالفان هر نظامی را آنها حفظ کرده اند و در عین حال با دولت‌ها نیز ارتباط برقرار کرده اند، بنا بر این فکر می‌کنم پاکستان اهداف استراتژیک خود را دنبال می‌کند و با انجام چنین سیاست‌های متناقض می‌خواهد به اهداف استراتژیک خود برسد."

نزدیک به دو سال از حکومت طالبان در افغانستان می‌گذرد، اما هیچ کشوری از جمله پاکستان حکومت آنها را به رسمیت نشناخته است. مقام‌های طالبان بارها گفته‌اند که حکومت آن‌ها همه شرایط را برای به رسمیت شناختن دارد، اما جامعۀ جهانی هنوز آنها را به رسمیت نمی‌شناسد.

با این حال جامعۀ جهانی از طالبان می‌خواهد که حقوق همه افغان‌ها به‌ویژه حقوق زنان را تأمین کند، حکومت همه‌شمول تشکیل دهند و با گروه‌های تروریستی در افغانستان مبارزه کنند.

XS
SM
MD
LG