امریکا: در نشست آستانه به افغانستان همه شمول٬ باثبات٬ متحد و متکی به خود٬ تاکید شد

وزارت خارجه ایالات متحده

وزارت امور خارجهٔ ایالات متحدۀ می‌گوید که نمایندگان ویژۀ کشورهای C5+1 (قرغیزستان، قزاقستان، تاجکستان، ترکمنستان، ازبکستان و ایالات متحدۀ امریکا) در نشست هفتهٔ گذشته در آستانه تأکید کرده‌اند که جامعهٔ جهانی و منطقه نیاز دارند که از افغانستان باثبات، مستقل و خودکفا حمایت کنند که هراس‌افگنی در آن شامل نباشد، حقوق همه افغان‌ها به شمول زنان و دختران در آن حفظ شود و با خود و همسایه‌هایش نیز در صلح باشد.

پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان در افغانستان،‌ بر آموزش بالاتر از صنف ششم، تحصیل، کار و دیگر فعالیت‌های اجتاعی، سیاسی و فرهنگی زنان و دختران محدودیت وضع شده است.

در اعلامیهٔ مشترک کشورهای C5+1 آمده است، در این نشست همچنان در مورد این گفتگو صورت گرفته که از خاک افغانستان برای خشونت، افراطیت، تمویل و صادر هراس‌افگنی استفاده نشود.

هرچند طالبان بارها گفته‌اند که خاک افغانستان برای تمویل هراس‌افگنی و پناهگاه امن آن‌ها استفاده نمی‌شود، اما به شمول امریکا، کشورهای منطقه چندین بار از موجودیت و فعالیت داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

در اعلامیه C5+1، بر اهمیت گفتگوهای سیاسی در مورد آینده و مشارکت همه افغان‌ها به شمول زنان و دختران، اقلیت‌های مذهبی و قومی و ایجاد یک حکومت همه‌شمول به منظور رسیدن افغانستان به صلح و ثبات نیز اشاره شده است.

انتونی بلیکن وزیر خارجه ایالات متحده و مختار بیردی وزیر خارجه قزاقستان در حاشیه نشست آستانه به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند

طالبان پیش از این حکومت‌شان را همه شمول عنوان کرده و گفته‌اند که به شمول اقلیت‌های مذهبی، به همه اقشار جامعه به گفتهٔ آن‌ها حقوق شرعی‌شان داده شده است.

این نشست کشورهای C5+1 در ۲۷ جولای برگزار شد، اما اعلامیۀ مشترک آنها روز جمعه به وقت امریکا منتشر شده است.

در اعلامیه آمده است، اشتراک کنندگان این نشست وضعیت اقتصادی و بشری افغانستان را جدی و قابل نگرانی دانسته و دسترسی حامیان بشری به افغان‌های نیازمند را مهم عنوان کرده‌اند.

با آغاز حاکمیت دوبارهٔ طالبان در افغانستان، بی‌کاری و فقر در این کشور بیش‌تر از هرزمانی دیگری افزایش یافته است و مردم این کشور با مشکلات شدید اقتصادی روبه‌رو هستند.

در اعلامیهٔ مشترک کشورهای C5+1 آمده است که کشت کوکنار در سال ۲۰۲۳ در افغانستان کاهش چشمگیری داشته است، اما در مورد افزایش تولید مواد مخدر مصنوعی در افغانستان ابراز نگرانی شده است.

طالبان تخریب کشتزار های کوکنار را از چندی به این طرف در شماری از ولایات افغانستان ادامه داده اند که در کنفرانس آستانه نیز از آن یاد شده است

دراعلامیهٔ مشترک نماینده‌گان قزاقستان، قرغیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجکستان و امریکا از ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان و تلاش‌های سرمنشی سازمان ملل متحد برای ترتیب نشست‌ها در مورد افغانستان برای بحث در مورد نگرانی‌های مشترک حمایت شده است.

در این اعلامیه حضور سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان مهم خوانده شده است و بر اهمیت پروژه‌هایی تأکید شده که ارتباط منطقه‌ای و تجارت ترانزیتی را از طریق ساخت زیربناهای انرژی و گسترش شبکه‌های حمل و نقل بین آسیای مرکزی و جنوب آسیا از طریق افغانستان رشد می‌دهد.

از طالبان در مورد این اعلامیه پرسیدیم، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت‌شان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های ما پاسخ نداد.

نزدیک به دو سال از حاکمیت دوبارهٔ طالبان در افغانستان می‌گذرد، اما تاکنون حتی یک کشور در جهان حکومت‌شان را به رسمیت نشناخته است.

شرایط مهم جهانیان برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان، ایجاد حکومت همه‌شمول، احترام به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، تأمین حقوق اقلیت‌ها و قطع روابط با گروه‌های هراس‌افگنی خوانده شده است.