آیرش تایمز: جهان، زنان افغان را در داخل و بیرون از میدان فوتبال نادیده می گیرد

دو تیم فوتبال دختران در کابل که در نتیجه محدودیت های طالبان در جریان دو سال گذشته از هم پاشیده است

روزنامه آیرش تایمز

  • روزنامه آیرش تایمز مطلبی را زیر این عنوان منتشر کرده است: جهان، زنان افغان را در داخل و بیرون از میدان فوتبال نادیده می گیرد.

روزنامه نوشته است، تیم فوتبال زنان افغان در آسترالیا است، اما چانس اش برای راهیابی به جام جهانی از دست رفته است.

در ادامه می خوانیم که از زمان حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، هیچ کشوری هنوز حکومت طالبان را به عنوان حکومت مشروع افغانستان به رسمیت نشناخته است.

روزنامه می نویسد که تیم مردان افغانستان رقابت در مسابقات فدراسیون بین المللی فوتبال، فیفا را از سر گرفته است.

روزنامه نوشته است، تیم فوتبال زنان افغان در گروه B تورنمنت مقدماتی جام ملت های زنان آسیا ۲۰۲۱ ، مسیر منطقه ای برای صعود به جام جهانی شامل شد، اما سقوط کابل سبب شد که این تیم به میدان های فوتبال نرسد.

به نوشته روزنامه چون که فدراسیون فوتبال افغانستان تحت کنترل طالبان، تیم زنان را به رسمیت نمی شناسد، فیفا نیز از به رسمیت شناختن اش اباورزید.

روزنامه نوشته است، در حالی که زنان و دختران در افغانستان در نتیجه سرکوب ظالمانه از زندگی عمومی حذف شدند، بازیکنان زن افغان که با تهدید مرگ رو به رو بودند، به محض انتقال یافتن به آسترالیا، از استیژ جهانی ناپدید شدند.

خالده پوپل، از بنیان‌گذاران تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان به رادیو آزادی گفته است که او و همکارانش کمپاینی را به هدف ترغیب « فیفا » برای رسمیت دادن به این تیم راه اندازی کرده اند.

فیفا به گونه رسمی در مورد این کمپاین تبصره نکرده است.

روزنامه هیل

  • روزنامه هیل نوشته است که یک گروه دو حزبی قانونگذاران، متشکل از مسئولان کمیته فوتبال کانگرس ایالات متحده، از جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال، فیفا خواسته اند که به اعضای تیم فوتبال زنان افغانستان اجازه دهد تا از کشور شان در مسابقات جهانی نمایندگی کنند.

به نوشته روزنامه، اعضای کانگرس در نامه ی به رئیس فیفا نوشته اند، فوتبالران زن افغان در آسترالیا امیدوار استند تا تیمی را بیرون از افغانستان شکل بدهند که بتواند از مادران، خواهران و دخترانی نمایندگی کند که هنوز از سوی حکومت طالبان سرکوب می شوند.

پیش از این حکومت طالبان خشونت در برابر زنان را رد کرده است.

به نوشته هیل، در نامه همچنان گفته شده است که فیفا باید پروسه ی را ایجاد کند تا بر اساس آن به اعضای تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان اجازه داده شود که در این سازمان بازی کنند، بخاطر آینده این بازی زیبا و پیام مهمی که به زنان و دختران در سراسر جهان می فرستد.