یادبود از استقلال افغانستان؛ شاه امان الله تغییرات اساسی آورد و مکاتب دختران ایجاد شد

تصویر شاه امان الله خان و رژه مردان در روز تجلیل از استقلال افغانستان

شنبه برابر است با بیست و هشتم اسد روز استرداد استقلال افغانستان که افغان ها در کشور های مختلف این روز را تجلیل می کنند.

حکومت طالبان نیز این روز را به مناسبت استرداد استقلال، تعطیل عمومی اعلام کرده است.

" فرانسه است که برای علم و عرفان افغانستان تلاش زیاد می کند. فرانسه است که اول اولاد ما را در پاریس قبول کرده. فرانسه است که در عالم علم و عرفان، تمدن خود را آشکار ساخته."

اظهارات امان الله خان شاه افغانستان، نود و شش سال پیش از امروز. او در جریان سفرش به فرانسه و جلب بورسیه های تحصیلی برای افغان ها، نظرش را در میان گذاشته بود.

در این سفر، ملکه ثریا و ۳۱ تن دیگر با شاه همراه بودند. آنها در پانزده ماه نومبر سال ۱۹۲۷، سفر شانرا از کندهار به سوی اروپا از راه زمینی آغاز کردند.

شاه امان الله خان به عنوان شاه تجدد خواه افغانستان معروف است

در زمامداری امان الله خان، برای نخستین بار مکتب برای دختران در افغانستان گشایش یافت و شماری از دختران برای آموزش به ترکیه فرستاده شدند.

به عنوان دستاورد های شاه افغانستان در آن هنگام، از معارف دختران و برقراری روابط سیاسی با کشور های مختلف نام برده می شود، مواردی که اکنون افغانستان از آن بی بهره شده است.

امان الله خان در جریان سفرش به اروپا در سال ۱۹۲۷ ، ساختمان های سفارت را برای افغانستان در لندن، پاریس، روم و برلین خرید. سپس این سفارت ها با معرفی سفرا و دیپلومات ها به کار آغاز کردند.

یک خانه در ایتالیا که به اسم امان الله خان نامگذاری شده است

شاه افغانستان که به آموزش علاقمندی ویژه داشت، به مهم ترین پوهنتون بریتانیا "اکسفورد" سفر کرد و در آنجا برایش دکتورای افتخاری تفویض شد.

۱۰۴ سال پیش از امروز شاه امان الله، استقلال کامل افغانستان از بریتانیا را اعلام کرد.

در سال های صلح و آرامش، به مناسبت ۲۸ اسد جشن های گسترده در افغانستان برگزار می شد که روز ها و شب ها ادامه می یافت.

اکنون طالبان این روز را رخصتی عمومی اعلام کرده اند اما خبری از برگزاری جشن نیست. وزارت کار و امور اجتماعی حکومت طالبان در اعلامیۀ گفته که به مناسبت روز استرداد استقلال، شنبه در تمامی افغانستان رخصتی عمومی است.

شماری از افغان ها که در امریکا، اروپا و سایر کشور ها بسر می برند، برنامه های را به مناسبت روز استرداد استقلال افغانستان برای به روز شنبه و چند روز آینده در نظر گرفته اند.