لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۳

ملاله یوسف‌زی با زیورات ملکه ثریا در مراسم توزیع جوایز « اسکار» ظاهر شد


ملاله یوسفزی که در مراسم توزیع جوایز اسکار در لاس انجلس ایالات متحده حضور یافته بود
ملاله یوسفزی که در مراسم توزیع جوایز اسکار در لاس انجلس ایالات متحده حضور یافته بود

ملاله یوسف‌زی٬ مدافع حقوق آموزش دختران و برنده جایزهٔ صلح نوبل٬ یکشنبه شب در مراسم توزیع جوایز «اسکار »که در لاس انجلس ایالات متحده برگزار گردید٬ در حالی ظاهر شد که برخی از زیورات ملکه ثریا را نیز پوشیده بود.

ملکه ثریا٬ خانم غازی امان الله خان بود که به عنوان سمبول مدافع حقوق زنان و دختران در افغانستان شناخته میشود.

نشریه دیلی میل چاپ بریتانیا در مطلبی نوشته است: ملاله با پوشیدن زیورات ملکه ثریا٬ ارادت و اخلاص خود را نسبت به وی ابراز کرده است.

ملکه ثریا در سال ۱۹۲۶ میلادی در مراسم تجلیل از نهمین سالروز استرداد استقلال افغانستان در بیانیه یی گفت که استقلال افغانستان مربوط به همه افغانهاست. وی در این بیانیه از زنان خواسته بود تا در همه امور کشور که باعث پیشرفت میشود٬ سهم بگیرند.

در افغانستان نخستین نشریه مربوط به زنان نیز به ابتکار ملکه ثریا چاپ شده بود.

ملکه ثریا و شاه امان الله
ملکه ثریا و شاه امان الله

ملاله یوسف‌زی در این مراسم با پوشیدن لباس دراز که درخشش ویژه داشت و قسمت بالایی آن به شکل چادر درست شده بود٬ در برابر تماشاچیان ظاهر گردید.

دیلی میل: ملالی یوسف زی به خاطر ارادت و اخلاص به ملکه ثریا٬ زیورات وی را در مراسم اسکار پوشیده بود

زیورات وی دیزاین حدود یک قرن قبل را داشت و گوشواره های وی که ذرات الماس در آن کار شده بود٬ جلوهٔ خیره کننده یی را منعکس می نمود.

وی انگستری را نیز به انگشت داشت که دیزاین آن متعلق به مُدل های قرن نزده بود.

این زیورات از مجموعه کلکسیون زیورات انتیک فرید لایتن ( Fred Leighton) انتخاب شده بود. اما در گزارش نشریه دیلی میل گفته نشده است که فرید لایتن زیورات ملکه افغانستان را چگونه و چی زمانی به دست آورده است؟

ملاله یوسف‌زی برای حمایت از فلم مستند خود که به جایزه اسکار نامزد شده بود٬ در این مراسم حضور یافت.

این فلم « بیگانه در دروازه» نام دارد که توسط جاشوا سیفتل ( Joshua Seftel ) دایرکت شده که قصه یکی از افسران قوای بحری امریکا را به تصویر کشیده است. این افسر سابق قوای بحری امریکا که به چندین کشور شرق میانه نیز سفر کرده٬ اما خوف و ترس از مسلمانان٬ از ضمیرش دور نشده است.
با آنکه این فلم نتوانست جایزه بهترین مستند این دور اوسکار را به دست بیاورد٬ اما ملاله یوسف‌زی گفته است که این فلم می تواند تغییر زیادی در ذهنیت انسان ها ایجاد کند.

XS
SM
MD
LG