آماده گی برای امداد بشری در زمستان؛ برنامهٔ غذایی سازمان ملل ۱۱۰ میلیون دالر درخواست کرد

تصویر آرشیف: کارمندان و وسایط امداد رسانی برنامه جهانی غذا در افغانستان

برنامه جهانی غذا در افغانستان ( دبلیو اف پی ) می گوید که برای آمادگی به هدف رساندن کمک به مردم در زمستان آینده به مناطق دور دست افغانستان به یکصد و ده میلیون دالر کمک بین المللی نیاز فوری دارد.

وحیدالله امانی سخنگوی دبلیو اف پی در افغانستان به روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که تخمین زده می شود حدود سه میلیون نفر در این مناطق، زندگی می کنند:

«به یکصدو ده میلیون دالر عاجل نیاز است تا پیس از رسیدن زمستان و پس از مسدود شدن راه های مواصلاتی مناطق دور دست افغانستان ، جائیکه ما پلان داریم، برای بیشتر از سه میلیون نیازمند کمک، مواد غذایی برسانیم و کمک های مواد غذایی را در زمستان آینده برای تعداد از مردمان در آن مناطق ذخیره کنیم که در اولین برفباری راه مواصلاتی آن، مسدود می شود.»

آقای امانی همچنان می گویدکه برنامه جهانی غذا در افغانستان توانسته که در ماه جولای به اضافه از پنج و نیم میلیون نفر اعم از مردمان عادی و هم سیلاب زده های پنج ولایت افغانستان کمک برساند.

مردم در بسیاری از مناطق افغانستان در انتظار دریافت کمک های بشری هستند و میخواهند این کمک ها دوامدار باشد

در این میان، برنامه جهانی غذا به روز یکشنبه در حساب ایکس یا تویتر سابقش گفته که در شش ماه اول سال ۲۰۲۳ میلادی به ۱۶ میلیون افغان کمک مواد غذایی رسانده است.

بر اساس آماری که سازمان ملل متحد منتشر کرده، در حال حاضر شمار نیازمندان در افغانستان به بیش از ۲۹.۲ میلیون تن می رسد.

دبلیو اف پی می گوید که آنها بر شش ماه آینده رساندن کمک به سراسر افغانستان را برنامه ریزی کرده اند.

وحیدالله امانی سخنگوی دبلیو اف پی در ادامه صحبت خود به رادیو آزادی گفت که برای رسیدگی به برنامه های دبلیو اف پی در افغانستان در این مدت به حداقل یک میلیارد دالر کمک های مالی جامعه جهانی نیاز دارند:

«اگر منابع مالی در اختیار ما قرار نگیرد، دبلیو اف پی مجبور خواهد بود که کمک ها را کم بکند . هم تعداد افراد نیازمند را که در پلان است و هم مقدار مواد غذایی را که برای یک ماه برای یک خانواده در نظر می باشد، نیز کاهش دهد.»

در جریان دو سال گذشته بیشترین افراد نیازمند زنان و کودکان تشخیص گردیده اند

بنابر این دبلیو اف پی در افغانستان از جامعه جهانی و همکاران بین المللی خود می خواهد که هر چه زودتر منابع مالی را در اختیار آنها قرار دهند تا پیش از فرا رسیدن زمستان کمک ها را مطابق پلان این برنامه به مردم نیازمند در سراسر افغانستان برسانند.

روند مدد رسانی پس از آن در افغانستان کاهش یافت که در دسامبر سال گذشته و سپس در اپریل امسال، حکومت سرپرست طالبان به زنان کارمند در تمامی موسسه های غیردولتی به شمول اداره های سازمان ملل متحد دستور داد که تا اطلاع بعدی در خانه بمانند.

این نهاد ها به شمول دبلیو اف پی گفتند که بدون کارمندان زن خیلی دشوار خواهد بود تا آنها به نیازمندان در افغانستان، رسیدگی کنند.