لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۹

بحران فقر در افغانستان؛ میلیون ها نفر در شش ماه گذشته هیچ کمکی دریافت نکردند


تعدادی از زنان و کودکان فقیر در افغانستان
تعدادی از زنان و کودکان فقیر در افغانستان

دفترهماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد"اوچا" می‌گوید، به دلیل منابع محدود، در ۶ ماه اول سال جاری میلادی ۱۸ میلیون نیازمند در برخی مناطق افغانستان در این مدت کمک غذایی دریافت نکرده اند و ۳.۴ میلیون تن دیگر نصف این کمک‌ها را بدست آورده اند.

اوچا به روز یک‌شنبه با نشر گزارشی زیر عنوان "تطبیق پلان کمک‌های بشردوستانه بین ماه‌های جنوری تا جون ۲۰۲۳ در افغانستان" گفته که در این ۶ ماه به ۸۵۰ میلیون دالر که از سال ۲۰۲۲ منتقل شده بود و ۷۱۲ میلیون دالر بودجۀ جدید که در سال ۲۰۲۳ بدست آوردند، متکی بوده اند.

در همین حال یکی از افراد نیازمند در کابل که نخواست نام اش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت، پیش از این چند مرتبه کمک‌های بشردوستانه را دریافت کرده، اما اکنون این کمک‌ها قطع شده است:

"ما به مدت ۶ ماه از یکی از نهادهای خیریه به مقدار ۴۷۰۰ افغانی دریافت می‌کردیم که به پیشبرد روند زندگی ما خیلی خوب بود که متاسفانه یک ماه می‌شود این کمک قطع شده و دیگر تا هنوز معلومات در بارۀ آن برای ما نداده است."

در بسیاری از مناطق افغانستان روند توزیع کمک های بشری یا قطع شده و یا هم کاهش یافته است
در بسیاری از مناطق افغانستان روند توزیع کمک های بشری یا قطع شده و یا هم کاهش یافته است

دفترهماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد"اوچا" در این گزارش اش همچنان گفته که ممنوعیت کار زنان افغان در موسسات غیردولتی و سازمان‌های بین‌المللی، به پیچیدگی محیط عملیاتی و حفاظتی کمک‌های بشردوستانه افزوده است.

مرسل علی، موسس نهاد حقوق برابر و توسعه برای پیشرفت در جینوا به این باور است که ممنوعیت کار زنان بر بیشتر شدن فقر و پیچیده‌تر شدن روند توزیع کمک‌های بشردوستانه در افغانستان شده است.

او در صحبت با رادیو آزادی گفت، در برخی مواقع کمک به زنان در افغانستان فقط توسط زنان ممکن است:

"با نظر داشت شرایط فعلی و تاریخچۀ فرهنگی و سنتی در افغانستان، ممنوعیت زنان از کار بدون شک باعث پیچیده‌تر شدن توزیع کمک‌های بشردوستانه در این کشور می‌شود، زیرا در اکثر مواقع کمک به زنان تنها از طریق زنان میسر است، مثلا اگر نیروی کاری زنان وجود نداشته باشد حتی اگر بودجه هم باشد، دسترسی به زنان نیازمند ممکن نیست."

ممانعت طالبان از کار زنان در نهاد های امداد رسان نیز به مشکلات افزوده است
ممانعت طالبان از کار زنان در نهاد های امداد رسان نیز به مشکلات افزوده است

دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) ده روز قبل نیز با نشر گزارشی با خبردادن از کمبود بودجۀ ۱.۳ میلیارد دالری برای پاسخ‌دهی به نیازمندی‌های بشردوستانه در سال جاری میلادی در افغانستان گفت، افراد تحت حمایت‌ کمک‌های غذایی‌شان در ماه سپتمبر از ۵ میلیون به ۳ میلیون نفر کاهش خواهد یافت.

نزدیک به دو ماه قبل برنامه‌ٔ جهانی غذا (دبلیو ‌اف ‌پی) با توجه به بودجۀ فعلی آن‌ها و تعهدات کشورهای کمک کننده گفته بود که تا ماه اکتوبر سال روان می‎تواند تنها به پنج میلیون افغان نیازمند کمک کند.

حکومت طالبان همواره ادعا کرده که وضعیت اقتصادی در افغانستان در حال رشد است.

اوچا پیش از این کاهش کمک‌ها به افغانستان را در پی حاکمیت دوبارۀ طالبان، چندین دهه جنگ و خشکسالی پی هم در چند سال اخیر را از دلایل شدت نیازمندی ۲۹.۲ میلیون افغان به کمک‌های بشردوستانه عنوان کرده بود.

XS
SM
MD
LG