اعلان کمک به زلزله زده های هرات؛ برخی نهاد ها و کشور ها ابراز آماده گی کرده اند

تخریبات ناشی از زلزله در هرات. دو تن از روستاییان که خانه های شان ویران شده است روی مخروبه ها نشسته اند

پس از زلزلۀ مرگبار در غرب افغانستان به ویژه ولایت هرات، شماری از کشورها، نهادها و تاجران کمک‌های فوری و نقدی‌شان را با آسیب دیده‌های این رویداد اعلام کرده اند.

میرویس عزیزی، مسئول بنیاد عزیزی در صفحۀ ایکس خود نوشته که مبلغ ۲۰۰ میلیون افغانی را به گونۀ فوری به آسیب دیده‌های زلزله در هرات اختصاص داده و هیئتی را موظف ساخته تا برای توزیع کمک‌ها به هرات سفر کند.

در عین حال بنیاد خیریۀ قمر مبلغ ۱۲ میلیون افغانی را برای متضررین زلزلۀ هرات اعلام کرده است.

محمد الماس مومند، مسئول بخش کمک‌های این بنیاد روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، این پول در بخش‌های مختلف از جمله بازسازی خانه‌های تخریب شده مصرف خواهد شد:

"بنیاد قمر به مبلغ ۱۲ میلیون افغانی به متضررین زلزلۀ هرات اختصاص داده و در بخش‌های مختلف که نیاز است به مصرف می‌رسد و در حال حاضر ما در هرات هستیم تا کمک‌ها را مطابق نیاز به مصرف برسانیم."

باشنده گان مناطق زلزله زده به کمک های فوری نیاز دارند تا بتوانند در آستانه زمستان خانه های ویران شده خود را ترمیم کنند

از سوی هم ادارۀ ملی مدیریت آفات طبیعی پاکستان گفته که در یک نشست فوری طرح کمک‌های بشردوستانه برای زلزله زده‌ها در افغانستان را هماهنگ کرده است.

این اداره روز یکشنبه در اعلامیه‌ای گفته که در کنار اعزام تیم جستجو و نجات، مواد غذایی، دارو، خیمه و کمپل برای آسیب دیدگان در هرات فرستاده خواهد شد.

در عین حال خبرگزاری کازینفورم قزاقستان گزارش داده که بر اساس دستور ریاست جمهوری این کشور یک تیم کمک کنندۀ مسلکی و همچنان مواد غذایی، خیمه، دارو، لباس و سایر لوازم ضروری را به زودترین فرصت به افغانستان خواهد فرستاد.

همچنان ارگ تحت حاکمیت طالبان در شبکۀ اجتماعی ایکس خود گفته که کمیسیون مشترکی بخاطر رسانیدن کمک‌ها به زلزله‌زدگان هرات ایجاد شده است.

در عین حال معاونیت اقتصادی ریاست الوزرای حکومت طالبان در صفحۀ ایکس خود گفته که ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئیس الوزرای حکومت طالبان روز دوشنبه به مناطق زلزله زده در هرات رفته است.

اما شماری از آسیب دیدگان زلزله‌های روز شنبه در هرات به رادیو آزادی می‌گویند، تا کنون کمک‌های لازم را دریافت نکرده اند.

باشنده های روستا های ویران شده هرات شکایت دارند که کمکی دریافت نکرده اند

ضمیره و رحیمه رضایی، دو تن از بانوان آسیب دیده از زلزله گفتند:

"نان را از نانوایی‌ها می‌خریم چاره‌ای نداریم پول یا نان را قرض می‌گیریم، نخیر هیچ کمکی با ما نشده خانه‌ام ویران شده شوهرم به ایران است تمام زندگی‌ام همین بود پول ندارم و خسارۀ خانه‌ام بسیار زیاد است."

"نیازمند هستیم در این فصل سرما به خیمه نیاز داریم در این صحرا ضرورت به خوراک و پوشاک و دوا داریم خود ما در دشت هستیم و در خیابان‌ها می‎خوابیم."

زلزلۀ ۶.۳ ریشتری ‌روز شنبه حداقل ۱۳ روستا را در ولسوالی زنده‌جان ولایت هرات به گونۀ کامل ویران کرد.

این زلزله واکنش‌های زیادی را در پی داشت و شماری از کشورها و رهبرهای سیاسی با نشر پیام‌هایی با مردم افغانستان از جمله زلزله‌زدگان ابراز همدردی و اعلام حمایت و کمک کردند.